Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Starten met hybride ondernemen

Je gaat ondernemen. Dat betekent ook dat je risico's gaat nemen. Vooral in het begin van ondernemen merk je dat: je moet investeren in producten die niet direct voor omzet zorgen. Twijfel je? Maak je geen zorgen. Er zijn mogelijkheden om deze risico’s op te vangen. Dat kan bijvoorbeeld via hybride ondernemerschap. Dit is deeltijd ondernemen: je combineert het met een baan in loondienst. Hoe is deeltijd ondernemen te combineren met een loondienst? Lees het in dit zes stappen-plan!

6-stappenplan voor hybride ondernemen

1. Overleg met je leidinggevende

Wanneer je deeltijd als zelfstandig ondernemer start, ben je eigen baas. Daarnaast ben je bij een ander bedrijf nog gewoon in loondienst. Aan te raden is om van te voren te overleggen met jouw werkgever hoe deze situatie te combineren is.

Want zomaar beginnen met je eigen bedrijf zonder je leidinggevende in te lichten, is niet netjes. Je kunt ervan uitgaan dat de werkgever toestemming zal geven. Echter, het kan voorkomen dat je teveel tijd besteedt aan jouw bedrijf. Hierdoor kan je baan in loondienst eronder lijden.

Daarnaast is het mogelijk dat de uitgangspunten van beide bedrijven aanzienlijk verschillen. Dit is een aanleiding voor een werkgever om af te zien van de werkcombinatie. Ben je benieuwd naar jouw rechten naast de baan die je nu hebt? Lees dan de arbeidsovereenkomst en de cao eens door voordat je in gesprek gaat!

2. Schrijf een ondernemingsplan

Het is belangrijk om een ondernemingsplan te schrijven. Dit is zelfs van belang als er geen bedrijfsfinanciering nodig is. Een uitgewerkt plan geeft namelijk meer inzicht in jouw plannen en de haalbaarheid hiervan. Dit zijn waardevolle aspecten voor jouw onderneming!

3. Houd rekening met de fiscale regels

Als hybride ondernemer betaal je natuurlijk ook gewoon belasting aan de fiscus. Veel hybride starters kiezen ervoor om een eenmanszaak of VOF te starten. Bij deze keuze moet je rekening houden met inkomstenbelasting. Tevens moet je dan ook omzetbelasting (btw) afdragen. Gelukkig bestaat er de Kleine ondernemersregeling. De overheid houdt met deze regeling rekening met jouw fluctuerende inkomsten.

Als hybride ondernemer hoef je sommige gevallen minder tot geen btw af te staan aan de belastingdienst. Als je daarnaast een natuurlijk persoon, en geen rechtspersoon, bent voor jouw bedrijf brengt het nog een voordeel mee: je bent namelijk na aftrek van de voorbelasting maar € 1.883,- schuldig aan btw (2019).

4. Schrijf je in bij de KvK, óók als hybride ondernemer

Net als elke andere ondernemer, moet je jouw onderneming inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Zodra de KvK jouw gegevens verwerkt heeft, geven zij dit automatisch door aan de Belastingdienst. Jij hoeft jouw bedrijf dus niet zelf op te geven bij de Belastingdienst.

Bij deze inschrijving moet je ook een rechtsvorm kiezen. Voor vele ondernemers een lastige keuze. Ben je er nog niet uit, kijk dan eens in onze kennisbank naar de verschillen tussen de rechtsvormen.

5. Zorg dat je verzekerd bent

Als werknemer kun je aankloppen bij je werkgever bij arbeidsongeschiktheid. Maar als ondernemer moet je dit allemaal zelf regelen. Iedereen loopt namelijk het risico om arbeidsongeschikt te raken. Hiervoor kun je als ondernemer een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. Echter neemt dit wel extra kosten met zich mee. Je hebt naast een AOV misschien dus nog meer verzekeringen nodig. Stel je laat koffie vallen over de laptop van je toekomstige klant. Weet jij dan op welke verzekering je terug kan vallen?

Verzekeringsmaatschappijen maken onderscheid tussen privé en zakelijk. Om risico’s te dekken moet jij voor jouw bedrijf de juiste verzekeringen afsluiten. Wil jij weten welke verzekeringen het meest van toepassing zijn? Bekijk het hier.

6. Ga thuiswerken

Thuiswerken of op kantoor: een lastige keuze voor iedere (hybride) ondernemer. Thuiswerken is vaak de meest voordelige en de meest gemakkelijke optie. Als deze optie beschikbaar is, kiezen veel ondernemers voor deze.

De meeste huizen hebben een woonbestemming. Echter zullen de meeste gemeenten weinig bezwaar tonen als jij thuis het kantoor inricht. Toch is het altijd handig om van tevoren het bestemmingsplan van jouw woning te raadplegen. Je kunt onderzoeken of het toegestaan is om een kantoor in jouw huis te vestigen. De kans is aanwezig dat niet mogelijk is. Dan kun je beter op zoek gaan naar een goede locatie voor jouw onderneming.

We raden aan om op papier te zetten wat er nodig is. Ben jij van plan de komende jaren flink te groeien qua personeel? Wil jij een pand gaan huren of kopen? Ook voor een kantoorruimte kan je het beste van te voren contact opnemen met de gemeente. Zo kun je achterhalen wat de toekomstplannen zijn en snel anticiperen.

Gratis whitepaper

Hierboven zijn de zes tips genoemd hoe je het ondernemerschap kan combineren met een loondienst als hybride ondernemer. Wil je meer weten? Download dan hieronder ook de gratis whitepaper: 'Parttime ondernemen naast je vaste baan'. Hier in lees je meer over de voordelen en risico's en leer je hoe je het aan pakt.

Blog

Administratie opzetten als zzp'er? Volg deze stappen!


Van zzp'er naar werkgever: een grote stap


Lees meer

Nieuws

Aantal startende ondernemers blijft ook in 2019 groeien

De Kamer van Koophandel (KVK) ziet 11 procent meer startende ondernemers in eerste halfjaar van 2019. Met name het aantal zzp'ers blijft stijgen. 

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer