Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Kennisbank
         

Welke kosten van een kantoorruimte zijn aftrekbaar?

Veel startende ondernemers zijn nieuwsgierig naar welke kosten je kunt afschrijven bij de Belastingdienst wanneer je een kantoorruimte gaat huren. Dit kan namelijk een extra stimulans zijn om te switchen van ondernemen vanuit huis naar ondernemen vanuit een kantoorruimte. Laat je goed informeren over aftrekposten bij de Belastingdienst. Door jezelf goed te informeren kun je betere beslissingen maken en geld besparen. Eén van de manieren waarop je geld kunt besparen, is door goed op de hoogte te zijn van de regels voor het kosten af te trekken voor de belasting.

Starten met het huren van een kantoorruimte

Niet alle kosten komen in aanmerking voor belastingaftrek

Welke kosten komen in aanmerking voor belastingaftrek en welke kosten niet? Hoe zit het met een kantoor aan huis? Welke zaken zijn in dat geval aftrekbaar voor de belasting? In dit artikel word je voorzien van informatie waarmee op jaarbasis een aanzienlijk bedrag bespaart kan worden. Dit geld kan weer goed gebruikt worden om te investeren in je onderneming waardoor je kunt groeien.

Aftrekposten voor een ondernemers die een kantoorruimte huren

De Belastingdienst maakt onderscheid tussen ondernemers die een kantoorruimte huren buitenshuis en ondernemers die vanuit huis werken. Voor het ondernemers die vanuit huis werken zijn er meer beperkingen en eisen voor het kunnen aftrekken van belastingen.

Over het algemeen zijn alle zakelijke kosten die je maakt aftrekbaar. Deze kosten worden wel gescheiden in aftrekposten, die over meerdere jaren afgeschreven worden en aftrekposten die je in zijn totaal direct voor de belasting kunt aftrekken.

Voor de kantoorruimte zelf zijn in ieder geval de volgende zaken mogelijk als aftrekposten:

  • huur van een kantoor;
  • afschrijving en aanschaf van kantoormeubilair, -apparatuur en –behoeften;
  • drukwerk (briefpapier, enveloppen, visitekaartjes e.d.);
  • supplies (toner/inkt-cartridges);
  • porti;
  • schoonmaakkosten;
  • zakelijke telefoongesprekken;
  • internetverbinding.

Daarnaast zijn er verschillende zaken aftrekbaar voor de belasting. Denk hierbij aan verzekeringen, vakliteratuur en andere zaken waarbij jij als ondernemer te maken krijgt. Deze hebben niet per direct te maken met het huren van kantoorruimte zelf dus komen in een volgend artikel aan bod.

In principe is het zo dat je geen verklaring hoeft af te leggen voor de kosten die je declareert als aftrekposten voor de belasting. Wel moeten deze kosten volledig uit zakelijk oogpunt zijn gemaakt. De Belastingdienst controleert de opgegeven kosten niet tenzij deze uit proportie zijn.

Aftrekposten voor ondernemers die een kantoorruimte aan huis hebben

Zoals hierboven al vermeld is, wordt het steeds lastiger voor ondernemers met een kantoor aan huis om kosten af te trekken voor de belasting.

Om aanspraak te hebben op het aftrekken van kosten voor de belasting in het geval van een kantoor aan huis, zijn twee zaken van waarde:

  • jouw kantoor aan huis moet een eigen ingang hebben;
  • jouw kantoor aan huis moet beschikken over eigen sanitaire voorzieningen;
  • 30% van de inkomsten van de zaak wordt vanuit deze werkruimte verdiend. In het geval je naast een werkruimte thuis ook een kantoor buiten je huis hebt, ligt dit minimale percentage op 70%.

Houd dus als vuistregel aan dat enkel in het geval werkruimtes die losstaand van jouw huis aan een derde verhuurd kan worden kosten voor de belasting mogen afgetrokken. Mocht jouw kantoorruimte aan bovenstaande eisen voldoen dan kunnen verschillende zaken worden afgetrokken voor de belasting.

Zie onderstaande lijst voor een opsomming van deze zaken:

  • 4% van de werkelijke waarde van het kantoor aan huis;
  • een deel van de kosten voor gas, water en licht maar ook telefoon en internetkosten mits deze strikt zakelijk worden gebruikt;
  • verzekeringen die relevant zijn voor de zaak;
  • huur- of afschrijvingskosten van het deel van uw huis dat gebruikt wordt voor de zaak;
  • heffingen zoals de onroerendezaakbelasting en waterschap/ hoogheemraadschap lasten;
  • schoonmaakkosten (enkel voor de werkruimte);
  • afschrijvingen aan verbouwing, inrichting en aankleding van de werkruimte;
  • over het deel van het huis dat als zelfstandige werkruimte is ingericht hoeft geen eigenwoningforfait worden berekend;
  • een deel van de hypotheekschuld kan aan de onderneming worden toegerekend.

De volgende zaken zijn bij een kantoor aan huis niet aftrekbaar ongeacht het feit dat deze wel gebruikt (kunnen) worden voor jouw onderneming:

  • telefoon en internetaansluiting (indien deze niet strikt zakelijk gebruikt wordt);
  • apparatuur waarbij niet aangetoond kan worden dat deze strikt zakelijk gebruikt wordt;
  • artikelen bedoeld voor persoonlijke verzorging.

Voor meer informatie gebruik je de rekenhulp van de Belastingdienst.

Welke kosten zijn bij het huren van kantoorruimte aftrekbaar van de belasting?

De wetgeving rondom het aftrekken van kosten voor de belasting in het geval van een kantoor aan huis wordt elk jaar meer ingeperkt. Het kan dus goed mogelijk zijn dat het huren van een flexibele kantoorruimte op den duur goedkoper is dan het inrichten van een kantoor aan huis. Dit, omdat je een groot deel van de kosten kunt aftrekken voor de belasting, terwijl je in het geval van een kantoor aan huis geen aftrekmogelijkheden hebt.

Startende ondernemers hebben extra voordeel!

Als startende ondernemer krijg je extra fiscaal voordeel in de vorm van de startersaftrek. Zelfstandige ondernemers kunnen aanspraak maken op de zelfstandigenaftrek en zo zijn er nog een aantal andere additionele aftrekposten.

Wil je meer informatie? Download dan hieronder de gratis whitepaper 'Tien tips om succesvol te flexwerken als zzp'er'.
Bron: www.kantoorruimtevinden.nl

Hulp nodig?

Wil jij gemakkelijk zelf jouw inkomsten en uitgaven bijhouden? We hebben een aantal boekhoudpakketten voor zzp'ers voor je op een rijtje gezet. Kijk en vergelijk hieronder de diverse boekhoudpakketten. Klik op 'bekijk nu' voor meer informatie over de aanbieder.

 

Blog

Meer gedaan krijgen in dezelfde tijd? Dit zijn 4 tips


Van starter naar leidinggevende. Zo maak je de stap!


Lees meer

Nieuws

Btw-vrijstelling? Bekijk vóór 2 december of de kleineondernemersregeling iets voor jou is

Wil je per 1 januari 2024 deelnemen aan de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan is het goed om nu een afweging te maken, want aanmelden voor het nieuwe jaar kan tot 2 december 2023.

Moneybird, het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers

Uit onderzoek van ZZP Expert Martijn Pennekamp is gebleken dat Moneybird momenteel het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers is.

Lees meer
Starter
in beeld
Melanie Broekhuis
Liefdeskriebels
Lees meer