Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
Start Chat
         

Hoe doe ik btw-aangifte?

Wanneer je een onderneming start, krijg je te maken met omzetbelasting (btw). Over de btw moet je aangifte doen per maand, kwartaal of per jaar. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de btw-aangifte.

Alles over de btw-aangifte als ondernemer

Wanneer doe je aangifte?

Wanneer je bent ingeschreven bij de KvK ontvang je van de Belastingdienst een brief waarin precies staat aangegeven hoe vaak je aangifte moet doen en welke btw-tarief er van toepassing is op jouw onderneming. Voor de meeste ondernemers geldt een aangifte per kwartaal. Er zijn ook uitzonderingen:

  • Maandelijks: wanneer de Belastingdienst jouw aangifte of betaling niet op tijd ontvangt. Je wordt dan schriftelijk op de hoogte gesteld;
  • Jaarlijks: wanneer je per jaar minder dan € 1.883,- (2018) aan btw betaalt. Je kunt dan ook gebruikmaken van de kleineondernemersregeling.

Je kunt ook zelf de Belastingdienst verzoeken om de btw-aangifte maandelijks of jaarlijks te doen. Via deze link lees je meer over het aanpassen van het aangiftetijdvak.

Hoe doe je btw-aangifte?

De btw-aangifte gebeurt altijd digitaal. In het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst voor ondernemers vind je het formulier ‘aangifte omzetbelasting’. Na het inschrijven bij de KvK heb je van de Belastingdienst je persoonlijke inloggegevens gehad om in te loggen in dat gedeelte van de site. Maak je gebruik van een eigen aangifte- of administratiesoftware, dan kun je ook op die manier je btw-aangifte doen.

Vervolgens vermeld je in het formulier de btw die je hebt berekend aan je klanten en de btw die de leveranciers aan jou hebben berekend. Als je alles goed hebt ingevuld kun je de aangifte versturen. Druk Vergeet niet om je aangifte altijd op te slaan en af te drukken.

Btw-aangifte versturen en betalen

Nadat je de aangifte hebt ingevuld en verstuurd, krijg je van de Belastingdienst een ontvangstbevestiging via de mail. Krijg je btw terug? Dan ontvang je van de Belastingdienst binnen enkele weken een terugkoppeling. Moet je btw betalen? Dan moet je dat uiterlijk doen voor de datum die in het beveiligde deel van de Belastingdienst staat. Wanneer je niet op tijd betaalt, stuurt de Belastingdienst een naheffingsaanslag of een boetebeschikking. Houd tijdens de betaling altijd rekening met enige dagen verwerkingstijd. Het nadeel van deze boete is, dat deze niet aftrekbaar is.

Gratis download

Je kunt hieronder gratis het Handboek Ondernemen 2018 downloaden van de Belastingdienst. In dit handboek vind je meer informatie over het urencriterium en informatie over belastingen, bijdragen en premies. Of download de gratis whitepaper 'Btw-aangifte voor zzp'ers'. Hierin leggen wij jou alles uit over btw en jouw btw-aangifte als ondernemer!

agenda

Data ophalen ...

Nieuws

50% van de zzp'ers krijgt onnodig te laat betaald

Als zelfstandig professional kan het soms weken duren tot je klanten hun facturen voldoen. Ondertussen moet je wel je rekeningen en je salaris betalen. Daardoor kun je financieel in de knel komen. Het overkomt niet alleen startende zzp'ers maar ook doorgewinterde ondernemers. Dat blijkt uit een onderzoek van ikwordzzper.nl, waarin zzp'ers is gevraagd naar hun ervaring met debiteurenbeheer.

Aantal bedrijven in 2018 met 5% gegroeid

Het aantal bedrijven is gegroeid tot 1,9 miljoen in 2018. Dat is zo'n 5% meer ten opzichte van 2017. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel, die in de Data over de bedrijvendynamiek 2018 zijn gepubliceerd.

Lees meer