Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Kennisbank
         

Starten met crowdfunding

Stel: je hebt een fantastisch idee voor je toekomstige bedrijf, je huidige bedrijf of een project. Maar het ontbreekt je aan geld om het idee te kunnen waarmaken. Hoe kom je dan aan startkapitaal? Een investeerder vinden lukt niet en de bank wil je geen lening geven. Einde verhaal? Nee! De afgelopen jaren heeft namelijk een nieuwe financieringssoort de kop opgestoken en die krijgt ook in Nederland steeds meer voet aan de grond. De naam: crowdfunding. Vrij vertaald: investering door de massa. Ofwel: een groep mensen steekt - vaak een kleine hoeveelheid - geld in een (bedrijfs-)concept.   

Wat is crowdfunding?

Hoe werkt het?

Om kapitaal te verkrijgen, bied je je concept aan op een van de crowdfunding-platforms op internet. Zie voor voorbeelden de links onderaan deze pagina. Daarbij vermeld je het bedrag dat je nodig hebt, bijvoorbeeld € 25.000,- en stel je de termijn vast waarop je het bedrag bij elkaar wilt hebben. Iedereen die je project ziet zitten kan investeren. Wie mee wil doen legt een (klein) bedrag in en zo financier je uiteindelijk het hele project. Je ontvangt het geld pas daadwerkelijk als ten minste 100% van het benodigde bedrag is toegezegd. Krijg jij je financiering niet rond binnen de vastgestelde termijn, dan krijgen degenen die al betaald hebben hun geld terug.

Waarom zou 'de crowd' investeren?

Als je een financiering van een bank of investeerder krijgt, dan speelt in de meeste gevallen het (uiteindelijke) financiële voordeel voor de bank of investeerder een grote rol. Bij crowdfunding is 'geld' meestal niet de reden om te investeren. Het gaat vooral om goodwill richting de ondernemer of initiatiefnemer. En om het goede gevoel dat de investeerder krijgt als hij kan bijdragen aan een initiatief waar hij zelf helemaal achter staat.

Wie is je crowd?

Vaak vormen vrienden, familie en bekenden het begin van je crowd. Zij raken enthousiast door je plannen en willen je graag helpen om die plannen te realiseren. Om je crowd groot genoeg te krijgen, zul je echter ook mensen van buiten je directe netwerk moeten aantrekken. Voor hen zul je doorgaans meer moeite moeten doen voordat ze bereid zijn om in jou te investeren. Sympathie en vertrouwen is hierbij van groot belang.

Als mensen geïnteresseerd zijn in je plannen en willen investeren, houd ze dan daarna ook op de hoogte van de vorderingen en ontwikkelingen, bijvoorbeeld via een blog of social media. Ze zijn vaak veel meer geïnteresseerd in je persoonlijke verhaal dan in het eventuele rendement. En als je investeerders enthousiast zijn en blijven, is de kans groot dat zij ook anderen overhalen om in je project te investeren.

Hoe kan iemand in jouw plan investeren?

Je crowd kan op een aantal manieren investeren:

  • doneren: je crowd geeft geld en krijgt er niets voor terug, behalve een goed gevoel;
  • sponsoren: je crowd krijgt een niet-financiële beloning, bijvoorbeeld een exemplaar van het boek dat je wil uitgeven of een naamsvermelding op je website;
  • uitlenen: je crowd krijgt het geleende bedrag na verloop van tijd met rente terug;
  • participeren: je crowd deelt in de waardeontwikkeling van het project.

Voor wie kan crowdfunding een uitkomst zijn?

In allerlei gevallen kan crowdfunding een uitkomst zijn: voor (startende) ondernemers, voor creatieve projecten, voor het realiseren van kunst, voor maatschappelijke projecten in binnen- en/ of buitenland, voor sportprojecten, voor wijkinitiatieven, voor schrijvers, voor goede doelen, voor muzikanten, voor journalisten, voor fotografen... kortom: teveel om op te noemen.

Een mooi voorbeeld van een project dat succesvol werd door crowdfunding is de crowdfunding van Eddy Terstall. Hij wilde € 20.000,- crowdfunden om zijn korte film te maken. Een paar weken vóór de deadline, had Eddy Terstall echter nog maar € 2.000,- bij elkaar. Toch lukte het. Hoe? Dat zie je in onderstaand filmpje.

Crowdfunding kan een oplossing zijn voor jouw financieringsbehoefte. Maar hoe pak je zo’n crowdfunding campagne goed aan? Lees meer hierover in de gratis whitepaper '7 Valkuilen voor ondernemers bij crowdfunding' en krijg tips waaraan je moet denken. Je download hem gratis hieronder!

Andere artikelen die interessant voor je kunnen zijn:

Of download hieronder de whitepaper: "7 Valkuilen voor ondernemers bij crowdfunding"

agenda

Data ophalen ...

Blog

Administratie opzetten als zzp'er? Volg deze stappen!


Van zzp'er naar werkgever: een grote stap


Lees meer

Nieuws

Aantal startende ondernemers blijft ook in 2019 groeien

De Kamer van Koophandel (KVK) ziet 11 procent meer startende ondernemers in eerste halfjaar van 2019. Met name het aantal zzp'ers blijft stijgen. 

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer