Met het ondernemersvertrouwen wordt de stemming onder ondernemers bedoeld: zijn zij voornamelijk positief of negatief? Hoe positief of negatief zijn zij over de toekomst? In het onderzoek wordt het totale bedrijfsleven meegenomen – behalve financiële bedrijven en nutsbedrijven.
Groei vertrouwen in communicatie- en informatiesector
Opvallend is dat voornamelijk ondernemers in de communicatie- en informatiesector, zoals uitgeverijen en media, positiever gestemd zijn dan een kwartaal eerder. Het ondernemersvertrouwen in die bedrijfstak steeg dit jaar van 11,4 in het eerste kwartaal tot 23,4 in het tweede kwartaal. Het ondernemersvertrouwen is het hoogste in de bouwnijverheid en het laagste in de delfstoffenwinning.
Meer werkgelegenheid
Ook verwachten de meeste ondernemers een toename van het aantal personeelsleden – met uitzondering van de delfstoffenwinning. Het aantal ondernemers dat meer werkgelegenheid verwacht, is verder toegenomen. Ruim 16% van de ondernemers verwacht een toename van de personeelssterkte in het tweede kwartaal.
Bron: CBS.