Zó houd je overzicht over jouw social media-accounts!Het aantal verschillende social media breidt steeds meer uit. Hierdoor kost het beheren van jouw berichten op social media meer tijd en is het soms lastig het overzicht te bewaren. Een speciaal beheerprogramma biedt uitkomst! Het voordeel van social mediadashboardsSpeciale programma’s bieden hulp bij het beheren van je social media-accounts. Vooral voor (startende) ondernemers bieden deze zogenoemde dashboards uitkomst. In plaats van telkens op verschillende websites in te logen, staat alle informatie op één plek en beheer je jouw accounts dus ook vanuit één account. Met de meeste van deze systemen kun je:
De exacte mogelijkheden verschillen per dashboard. Zo ondersteunen sommige dashboards niet alle social media of zijn de monitormogelijkheden beperkt. Welk systeem het beste is, hangt af van jouw persoonlijke voorkeur. En ook van jouw budget, want de meeste systemen hanteren een abonnementsvorm. Een aantal jaar was Tweetdeck een veelgebruikt, gratis systeem. Helaas biedt dit systeem nu alleen nog maar de mogelijkheid Twitter-accounts te beheren. Gelukkig zijn de meeste betaalde systemen wel eerst gratis uit te proberen. Hieronder bespreken we een aantal handige systemen. HootsuiteHet meest gebruikte social mediamanagement dashboard is Hootsuite. Het is ook gelijk één van de uitgebreidste systemen. Alle bekende netwerken, zoals Facebook, Twitter, Instagram, Googl+, LinkedIn en FourSquare, werken op Hootsuite. Het programma biedt veel mogelijkheden. Naast het beheren van dashboards, zijn er ook veel extra’s zoals het beheren van contacten. De vele mogelijkheden van Hootsuite zijn ook gelijk een valkuil. Het programma is niet heel overzichtelijk en het kost wat tijd om de werking goed onder de knie te krijgen. Voor particulieren is er een gratis variant van het programma, waaraan maximaal drie social media-accounts gekoppeld kunnen worden. Voor (kleine) bedrijven is er de Pro-versie. Voor € 7,99 per maand koppel je maximaal 50 accounts en houd je een uitgebreid rapport van de statistieken bij. Sprout SocialSprout Social biedt net als Hootsuite veel mogelijkheden. Met dit dashboard beheer je jouw social media-accounts, plan en plaats je berichten, monitor en houd je zicht op statistieken. Bij Sprout Social komen alle berichten van verschillende social media in één inbox, waardoor je niet hoeft te switchen tussen verschillende tabbladen. Ook dit systeem vergt enige tijd om goed in de vingers te krijgen. Sprout Social is een stuk duurder dan de andere drie social mediamanagement dashboards. Afhankelijk van welk abonnement je kiest, betaal je tientallen euro’s per maand. BufferBuffer is vooral handig voor het inplannen van berichten. Met behulp van het systeem zet je gemakkelijk voor de hele week berichten klaar, die op het gewenste tijdstip worden geplaatst. Buffer kan berichten plaatsen op Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en Pinterest; de verdere mogelijkheden van het systeem zijn beperkt. Zo heeft buffer.com geen monitor mogelijkheid en zijn de analysemogelijkheden beperkt. Daarentegen is het dashboard wel heel overzichtelijk en makkelijk in gebruik. Ook dit dashboard biedt een beperkte gratis variant voor particulieren. Bedrijven betalen een maandelijks bedrag, de hoogte hangt af van jouw wensen. Lees ook eens: |
Nieuws |