Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Kennisbank
         

Starten met online marketing

Wil je jouw naamsbekendheid vergroten? Of misschien meer bezoekers generen op jouw website? Verdiep je dan eens goed in online marketing. In dit artikel leggen we je de basics uit.

Zo vergroot je jouw naamsbekendheid als ondernemer

Praten we over online marketing, dan bedoelen we de marketing van jouw product of dienst via internet. Je kunt jouw doelen onder meer bereiken door de inzet van online tools als zoekmachineoptimalisatie, e-mailmarketing en contentmarketing. Online marketing heeft inmiddels een vaste plaats in de bedrijfsstrategie ingenomen, het is dus heel belangrijk om dit goed in te zetten. De vormen van online marketing worden steeds verder uitgebreid. We zetten de meest belangrijke vormen op een rij.

Eigen website

Goede online marketing start bij een website die er perfect uitziet én gebruiksvriendelijk is. Jouw website is namelijk in veel gevallen het eerste contactmoment tussen jouw potentiële klant en jouw onderneming. We benoemen een aantal aspecten die belangrijk zijn voor een goede website. Allereerst een logische indeling, houd het allemaal zo simpel mogelijk. Zorg vervolgens voor goed leesbare teksten en motiveer de bezoekers van jouw website tot het ondernemen van actie. Deze drempel moet heel laag zijn, bijvoorbeeld door het plaatsen van actiebuttons als ‘direct informatie opvragen’ of ‘offerte opvragen’.

Veel bezoekers komen via zoekmachines naar jouw website, zorg dus dat je online goed gevonden wordt en dat jouw website een responsive design heeft. Jouw website schaalt in dit geval mee naar de afmetingen van een scherm, dus van een laptop, maar ook van een tablet of smartphone.

Zoekmachine optimalisatie

Veel bezoekers van jouw website komen via zoekmachines binnen, zorg er dus voor dat jouw website vindbaar is en blijft. Jouw onderneming moet in het oog springen en relevant zijn. Om dit te bereiken is het belangrijk om internetoptimalisatie uit te voeren, dit kan onder meer door zoekmachineoptimalisatie. Je kunt hiervoor gebruik maken van de betaalde en onbetaalde mogelijkheden van Google.

SEA (Search Engine Advertising) betekent meer bezoekers naar jouw website trekken via betaald adverteren op internet. Je kunt met gerichte campagnes de gewenste doelgroep bereiken. Een optimale combinatie van de juiste zoektermen en het juiste budget, zorgt voor de juiste bezoekers op jouw website. Indien je deze zoekwoorden ook in jouw webteksten terug laat komen, is er sprake van een goede combinatie tussen SEA en SEO.

Deze laatste term, SEO (Search Engine Optimization), betekent dat je jouw website optimaliseert voor het gratis gedeelte van Google, wat zorgt voor goede zichtbaarheid in de organische resultaten. Dit kan in grote lijnen door je te richten op drie pijlers; techniek, content en populariteit. De basis, dus de techniek en content van jouw website, moet goed zijn voordat je vervolgens aan populariteit wint.

TIP Je kunt de aandacht van de internetbezoeker ook trekken door meer aan webvertising doen. Plaats bijvoorbeeld eens een reclametekst of banner op een drukbezochte plek online.

TIP Verdiep je ook eens in affiliate marketing. Hierbij belonen adverteerders hun partners voor de gegenereerde leads of verkopen die de affiliate geleverd heeft.

Contentmarketing

Content staat voor alle informatie die je zowel online als offline deelt met jouw doelgroep, zoals tekst en beeld, maar ook whitepapers, blogs en video’s. Je vertelt een verhaal, het verhaal van jouw onderneming, het verhaal over jouw passie. De content moet aansluiten bij waar de afnemer behoefte aan heeft. Opdringerige teksten en verkoopboodschappen werken niet meer, contentmarketing is gericht op informatieverstrekking en het verspreiden van inspirerende verhalen. Zorg ervoor dat alle content die je op diverse manieren deelt goed samenvalt, alleen dan versterkt het elkaar. Je communiceert via diverse kanalen maar op een eenduidige manier, jouw doelgroep begrijpt jou en krijgt hier een vertrouwd gevoel bij. Dat is waar contentmarketing om gaat, zo trek je klanten naar jouw onderneming.

Analyse

Benieuwd naar hoe de bezoekers op jouw website zijn gekomen? Of welke onderdelen op jouw website de bezoekers trekken? Wat te denken van het gedrag van deze bezoekers op jouw website, zoals hoeveel tijd brengen ze op welke pagina door? Met Google Analytics kun je alles meten. Het is een mooie tool waarmee alle gegevens en cijfers worden verzameld. Deze gegevens brengen inzicht in jouw doelgroep en zorgen ervoor dat jij gerichtere stappen kunt ondernemen om hen te bereiken.

TIP
Maak zelf een profiel aan of huur een marketingprofessional in die dit voor jou kan verzorgen.

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een goede tool om jouw doelgroep gericht te bereiken. Door het sturen van e-mails en/of digitale nieuwsbrieven kun je de relatie met (potentiële) klanten onderhouden en verbeteren. Zo is de kans op herhaalaankopen en nieuwe opdrachten groter.

LET OP
Veel ontvangers lezen het bericht via de smartphone. Zorg dus wel dat jouw e-mailbericht geoptimaliseerd is voor de mobiele lezer.

TIP Let bij het versturen ook op de mogelijkheid tot reageren, dit zorgt voor interactie tussen jou en jouw doelgroep.

Social media

Heel veel mensen zijn met elkaar verbonden door social media. Dit is een verzamelnaam voor alle online toepassingen waarmee je informatie met elkaar kunt delen. Het is een goede manier om snel en actueel nieuws te kunnen leveren. Dit kan in de vorm van tekst, maar ook met beeld zoals een foto of video. Social media brengt jou in de gelegenheid om op elk moment van de dag te communiceren met jouw doelgroep. Het is een ‘snelle’ vorm van marketing wat een kort tijdsbestek van de doelgroep beslaat. Dit betekent dat het creativiteit en actualiteit vergt. Een item op social media is namelijk maar heel kort populair. Bekende voorbeelden van social media-kanalen zijn Facebook, LinkedIn en Twitter en YouTube.

Online video advertising

Een groot deel van de Nederlanders bekijkt video’s online, het is ontzettend populair. Dit betekent dat er kansen liggen voor adverteren in, op of rond online video. Online video advertising zijn advertenties en/of reclamefilmpjes die worden afgespeeld voorafgaand aan het bekijken van een online filmpje, televisieprogramma of muziekvideo. Online video advertising vergroot de merkbeleving en betrokkenheid. Het is een mooie manier om op een effectieve en doeltreffende manier te communiceren over jouw product of dienst.

LET OP Ben je enthousiast over deze vorm van online marketing, verdiep je dan goed in de mogelijkheden en uitvoer. Online video advertising moet goed uitgevoerd worden en zeker geen irritatie opwekken bij de kijker.

Webshop

Voor veel ondernemers in de consumentenmarkt (B2C) of op de zakelijke markt (B2B) is een webshop de kern van hun onderneming. Bepaal of dit voor jou als startende ondernemer ook geldt. Een webshop kent voor- en nadelen. Je hebt bijvoorbeeld minder persoonlijk contact en er is veel concurrentie, maar jouw afzetmarkt is daarentegen niet plaatsgebonden en je zit niet vast aan openingstijden maar bent 24/7 bereikbaar. Verkoop je aan klanten buiten Nederland? Dan krijg je te maken met de regels die gelden voor verkoop over de grens. Denk aan import- en exportregels, leveringsvoorwaarden en btw. Als dit van toepassing is, verdiep je hier dan goed in. Weeg alle voor- en nadelen goed tegen elkaar af, zodat je weloverwogen beslist een webshop te starten.

LET OP Zorg voor een goede basis die de vindbaarheid via zoekmachines vergroot. Richt je hierbij onder meer op de functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en conversiemogelijkheden.

TIP
Zorg ook bij jouw webshop voor een responsive design, zodat jouw shop zich aanpast aan het scherm van de bezoeker.

agenda

Data ophalen ...

Blog

In 2019 tot € 28.047 geen inkomstenbelasting als ondernemer


Wat kan je als (startende) ondernemer leren van Ajax?


Lees meer

Nieuws

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

KvK: merendeel zzp'ers en mbk'ers verwacht groeiende omzet

Het grootste gedeelte van de zzp'ers en mkb'ers verwacht in de aankomende jaren een groei in omzet. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’ van de Kamer van Koophandel dat vandaag verschijnt.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer