Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Wat verandert er als mijn bedrijf groeit?

Sjak van Nieuwkuijk
28 september 2017

Het gaat beter met je bedrijf dan je ooit had durven dromen. Toch begint het te wringen; eigenlijk kun je die nieuwe klus onmogelijk in je eentje klaren. Je werkt dag en nacht, maar blust vooral brandjes. Je kantoorruimte staat volgestapeld met voorraad bij gebrek aan opslagruimte. Tot je beseft: zo gaat het niet langer! Je hebt een oplossing nodig. Maar welke?

Samenwerken met andere ondernemers

Ben je er nog niet zeker van of je groei écht structureel is? Of komt er een klus voorbij die andere kennis vraagt dan die jij kunt bieden? Als je een samenwerking aangaat met andere ondernemers kun je snel en eenvoudig op- en afschalen. Vaak betekent dit zelfs een beter resultaat voor je klanten, doordat ieder doet wat 'ie leuk vindt en waar 'ie goed in is. Een paar tips voor zo’n samenwerking:

  1. Kies zorgvuldig uit met wie je werkt
    Steek je licht op bij andere ondernemers om te horen met wie zij goede ervaringen hebben. En Google je beoogde samenwerkingspartner eens.
  2. Maak duidelijke afspraken en leg deze vast
    Ook al ken je elkaar goed. Als er iets misgaat, heb je duidelijke afspraken over aansprakelijkheid, kwaliteit en uurtarief nodig om op terug te vallen. Leg deze vast in een contract of e-mail.


Wil je weten hoe dit in de praktijk werkt? Lees dan het verhaal van twee ondernemers die bewust kiezen voor een samenwerking met andere ondernemers bij groei.

Uitbesteden maakt het leven makkelijker

Hoe groter je bedrijf groeit, hoe vaker je tegen zaken aanloopt waar je minder handig in bent. Een steeds complexere boekhouding bijvoorbeeld. Of het bezorgen van pakketjes aan je klanten. Besteed dit soort zaken uit, zo houd je zelf meer tijd over voor het werk waar je hart ligt.

Je eerste echte medewerker

Als je een vaste medewerker aanneemt en een fijne werksfeer weet te creëren, krijg je daar loyaliteit en stabiliteit voor terug. Ontzettend belangrijk voor de productiviteit, het imago en het voortbestaan van je bedrijf. Houd er wel rekening mee dat er ook haken en ogen zitten aan het werkgeverschap:

  1. Hogere vaste lasten
    Je moet je medewerker ook betalen als je minder werk hebt.
  2. Wettelijk verplichte loondoorbetaling bij ziekte
    De kosten kunnen aardig oplopen als je je zieke medewerker tijdelijk moet vervangen.
  3. De verplichting om je zieke medewerker te begeleiden bij re-integratie
    En dat tot maximaal 104 weken! Zowel voor je vaste als je tijdelijke medewerkers.

Meer opslag- en werkruimte nodig

Met meer medewerkers of meer voorraad groei je op een gegeven moment uit je jasje. Zeker als je vanuit huis startte. Een eigen bedrijfspand is dan een logische stap, maar brengt wel allerlei nieuwe risico’s met zich mee. Je kunt schade krijgen door brand, storm, neerslag, inbraak of water. Gelukkig kun je er zelf veel aan doen om de risico’s in en rondom je bedrijfspand te beperken:

  1. Houd de elektra in topconditie
    1 op de 3 branden bij bedrijven wordt veroorzaakt door een defect in de elektra.
  2. Kies hang- en sluitwerk dat SKG-proof is
    Zo voorkom je inbraak en dat scheelt je veel schade, gedoe en geregel.
  3. Bewaar goederen in je magazijn niet direct op de vloer
    Zet ze altijd op stellingen of op pallets. Zo voorkom je schade aan je producten bij wateroverlast.

Denk ook eens na over wanneer je (tijdelijk) niet kunt werken

Als ondernemer bepaal je zelf of en hoe je je beschermt tegen de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid. Je krijgt namelijk geen uitkering van de overheid, dat krijg je alleen als je in loondienst bent. En als je niet kunt werken, heb je geen inkomsten. Hoelang kun jij zonder inkomen? Dat is voor iedere ondernemer anders. De Arbeidsongeschiktheidstool helpt je bepalen of het verstandig is om iets te regelen voor het inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid.

Meer weten?

Wil je weten hoe je de groei van je bedrijf in goede banen leidt? Je leest er alles over in het dossier Zakelijke groei van Interpolis. Heb jij je risico's al goed in beeld? Kijk dan welke verzekeringen het beste bij jouw situatie passen.

Sjak van Nieuwkuijk

Sjak is risico- en preventie expert bij Interpolis. Al 30 jaar werkt hij bij Interpolis waarvan de eerste helft als bouwkundig schade-expert. Sinds Interpolis zijn strategie heeft veranderd en zich focust op het voorkomen en beperken van risico’s, helpt hij dagelijks ondernemers om hun bedrijfsrisico’s in beeld te brengen en gepaste preventiemaatregelen te nemen.

Voor meer informatie over risico-inzicht en preventie neem een kijkje op onze speciale starterspagina of neem contact met ons op via preventiedesk@interpolis.nl

Volg Interpolis ook op Twitter en LinkedIn

Blog

Zo geef je een vliegende start aan jouw onderneming: drie tips!


Hoe lang gaat mijn Fitbit bandje mee?


Lees meer

Nieuws

Extra coronasteun van 35 miljoen voor startende ondernemers

Het kabinet komt alsnog met een steunregeling voor startende ondernemers die het afgelopen halfjaar last hebben gehad van de beperkende coronamaatregelen, maar niet in aanmerking kwamen voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Voor de regeling is 35 miljoen beschikbaar.

Vele zzp’ers leggen geen geld opzij voor oudedagsreserve

Slechts een derde (34%) van de zzp’ers maakt gebruik van de fiscale oudedagsreserve (FOR). Van deze groep zet ruim een kwart (28%) het bedrag dat in de boekhouding wordt gereserveerd niet daadwerkelijk apart. En nog eens een kwart (25%) zet het slechts ten dele opzij. Zzp'ers kunnen hierdoor financieel in problemen komen, zegt directeur Sjaak Zonneveld van BrightPensioen.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer