Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Ga in 2022 voor een vliegende start met een sterke SEO strategie

Martijn Pennekamp
20 januari 2022

Coronacrisis of niet: het aantal bedrijven in Nederland blijft groeien. In de afgelopen jaren zijn er tienduizenden zzp’ers en starters bijgekomen. Daarom is het vandaag de dag des te belangrijker om goed om te kijken naar je SEO strategie. Met zoveel concurrentie zit er namelijk niets anders op dat knallen in Google, zodat potentiële klanten binnen je branche jouw product of dienst uitkiezen en niet die van de concurrent. In dit artikel lees je meer over de SEO trends van 2022.

Schakel een online marketing bureau in

Een van de grootste voordelen van SEO is dat je het niet zelf hoeft te doen, terwijl je wel profiteert van de voordelen ervan. Tegenwoordig zijn er diverse experts, zoals een online marketing bureau, die je in kunt schakelen voor je SEO. Dat is aan te raden, omdat een SEO strategie behoorlijk wat tijd nodig heeft. Dit is direct een van de pluspunten van SEO, de afkorting voor Search Engine Optimization.

Omdat je er langere tijd mee bezig bent, investeer je in een duurzame vorm van marketing. Dat betekent dat je voor langere tijd de vruchten kunt plukken van een goede SEO strategie. Natuurlijk zou je dit zelf kunnen doen, maar de kans is groot dat jij wel iets anders aan je hoofd hebt. Investeer daarom in een online marketing bureau om je SEO strategie een boost te geven zodat jij het nieuwe jaar op de goede manier start.

Kwalitatieve content is belangrijker dan eerdere jaren

Uiteraard kan het geen kwaad om zelf op de hoogte te zijn van de laatste trends op het gebied van SEO. Op die manier kun je een beetje meespieken in zo’n strategie en weten wat er precies voor zorgt dat je website hoger in Google te vinden is. Zo ligt de nadruk in 2022 op kwalitatieve content. Content marketing is een belangrijk onderdeel van je SEO strategie dat de laatste jaren alsmaar interessanter wordt voor de zoekmachine. Dat zit namelijk zo: Google wordt steeds slimmer.

Waar je eerder nog weg kon komen met inhoudsloze teksten vol links (voor linkbuilding) is Google vandaag de dag slimmer dan dat. De zoekmachine herkent slechte teksten en zal dat soort teksten niet meer zo snel hoog laten scoren. Wat anno 2022 wel werkt, zijn teksten van hoge kwaliteit én met een unieke inhoud. Probeer dé autoriteit te zijn op het gebied van een bepaald onderwerp. Wees hierbij zo compleet mogelijk zodat een bezoeker niet meer naar een andere website hoeft voor overige informatie.

Denk ook aan beeld binnen je SEO strategie

Wat ook belangrijk is voor de groei van je bedrijf is om goed te kijken naar het onderdeel ‘beeld’ binnen je SEO strategie. Hierbij gaat het niet alleen om afbeeldingen en illustraties, maar ook (juist) over videomarketing. De laatste jaren is video alsmaar relevanter geworden. Dat zie je onder andere aan de groei van het populaire platform TikTok, evenals het social medium Instagram. Als ondernemer mag je eigenlijk niet meer ontbreken op dit soort social media, mits het natuurlijk past bij je niche.

Daarnaast is het interessant om te kijken naar de mogelijkheden van video marketing. Dat betekent dat je bijvoorbeeld met behulp van video een kijkje kunt geven binnen je bedrijf door af en toe een (persoonlijke) video te plaatsen. Hierbij is het filmen zelf niet alleen van groot belang; kijk ook goed naar hoe dit beeld online komt te staan. Je verwacht het misschien niet, maar de titels en namen van dit soort beelden spelen ook een grote rol in SEO. Zorg dat dergelijke benamingen volledig SEO proof zijn.

Maak je website volledig mobielvriendelijk

Tot slot is het enorm belangrijk om je website als het even kan 100% mobielvriendelijk te maken. Een online marketing bureau weet vaak gelukkig precies wat er moet gebeuren om hiervoor te zorgen. Je verkijkt je er waarschijnlijk op hoeveel mensen tegenwoordig gebruik maken van hun smartphone om een zoekopdracht op internet te doen. Dat betekent dat de kans groot is dat ze via hun mobiele telefoon op jouw website terecht komen. Die mensen wil je het liefst ‘houden’ als bezoeker.

Daarom is het belangrijk om je website volledig mobielvriendelijk te hebben. Dat betekent dat de lay-out moet worden aangepast naar een mobiel scherm en dat de blokken tekst goed te lezen moeten zijn. Ook moeten afbeeldingen niet te groot zijn en mogen ze niet voor de helft afbreken. Tot slot wordt er vaak gekeken naar de snelheid van de website. Wist je dat een groot deel van de mensen al naar een andere website gaat wanneer jouw site niet binnen een paar seconden laadt? Laat een online marketing bureau hier dus goed naar kijken.

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.

Blog

Je uren bijhouden doe je zo: 4 onmisbare tips voor je urenregistratie als ondernemer


Met onderstaande tips kom je als startende ondernemer minder snel financieel in de knoop


Lees meer

Nieuws

Btw-vrijstelling? Bekijk vóór 2 december of de kleineondernemersregeling iets voor jou is

Wil je per 1 januari 2024 deelnemen aan de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan is het goed om nu een afweging te maken, want aanmelden voor het nieuwe jaar kan tot 2 december 2023.

Moneybird, het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers

Uit onderzoek van ZZP Expert Martijn Pennekamp is gebleken dat Moneybird momenteel het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers is.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer