Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
Start Chat
         

De voordelen van online CRM software voor jou als ondernemer

Arjan Nieuwbeerta
16 mei 2017

Als startende ondernemer heb je vaak een prima overzicht over je klantenbestand. Maar naarmate de zaken gaan lopen, ervaren veel ondernemer de behoefte aan meer overzicht. Op het moment dat je merkt dat je belangrijke klantinformatie vergeet, of visitekaartjes dagenlang doelloos rondzwerven in je huis, kan dit een signaal zijn dat het tijd is voor CRM software.

Welke voordelen van een online CRM systeem maken deze investering zijn geld dubbel en dwars waard?

Je klantinformatie overzichtelijk bij elkaar

Als zelfstandig ondernemer werk je vaak voor meerdere opdrachtgevers per jaar. Daarnaast ontmoet je steeds nieuwe interessante mensen. Alle informatie die je wilt kunnen terugzien op een later moment kan je in je CRM softwaresysteem overzichtelijk per contactpersoon administreren. Erg handig wanneer die klant van vorig jaar ineens weer belt met een klus: in één oogopslag zie je waar jullie gebleven waren en zelfs dat hij gisteren jarig is geweest! Gegarandeerd succes!

Klanten verdelen in klantgroepen voor gerichte marketing

In veel CRM systemen is het mogelijk labels of tags toe te voegen aan de klantinformatie. Dit maakt het mogelijk klantgroepen van elkaar te onderscheiden, en heel gericht te benaderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan handigheden zoals het kunnen versturen van een nieuwsbrief, helemaal gericht op die ene specifieke doelgroep.

Inzichtgevende rapportages

Door slim gebruik te maken van de rapportagemogelijkheden van je CRM softwaresysteem kun je een hoop leren over jezelf en je onderneming. Is die leuke klant wellicht toch wat minder winstgevend dan je dacht, gezien de lange leadtijd? En uit welke bron haal je eigenlijk de meeste leads? Feiten kunnen vaak verschillen van je gevoel en met een CRM systeem gun je jezelf werkelijk inzicht in je eigen handelen.

CRM software is betaalbaar en schaalbaar

Als zelfstandig ondernemer heb je enkel de basisfunctionaliteiten van CRM software nodig. Veel leveranciers bieden dit basispakket aan voor nog geen twee tientjes, of zelfs gratis. Naarmate je groeit is de software eenvoudig uit te breiden met functionaliteiten naar wens. Invoeren van de klantinformatie is dus maar eenmalig en kan daarna een heel ondernemersleven mee. Door gebruik te maken van adviessites voor online software krijg je snel een overzicht over de aanbieders en de mogelijke functionaliteiten die voor jouw onderneming waardevol zijn.

Overzicht van het hele traject: van lead naar offerte tot klant

Door nieuwe leads direct in je CRM systeem op te nemen en acties in te stellen voor de opvolging hiervan, mis je geen enkele kans meer. Want hoe zonde van de geïnvesteerde tijd is het er na twee weken achter te komen dat je vergeten bent die kansrijke lead na te bellen? Als ondernemer heb je veel bordjes in de lucht te houden in je eentje; een programma dat je hierin faciliteert, door bijvoorbeeld het sturen van automatische reminders, zorgt ervoor dat je hoofd minder vol hoeft te zijn. Dit scheelt nachtrust en maakt je werk effectiever.

Ook wanneer er op een later tijdstip conflicten ontstaan met een klant, bijvoorbeeld over de inhoud van opgeleverd werk, is het goed wanneer je je afspraken met deze klant direct terug kunt vinden. Zo hoef je nooit meer aan jezelf te twijfelen en sta je sterker bij conflicten over bijvoorbeeld de hoogte van je factuur.

Vanaf elk device bereikbaar, dus ook onderweg

Al deze administratie tijdrovend? Omdat een online CRM softwaresysteem bereikbaar is vanaf elk device, verwerk je bijvoorbeeld in de trein terug van die leuke beurs je visitekaartjes in je CRM systeem. Je kunt direct data instellen voor de opvolging en per lead vastleggen waar je later nog eens op terug wil komen om hem voor je te winnen als klant.

Automatische backups

Alles wat je invoert in een online CRM softwaresysteem wordt door de leverancier automatisch voor je opgeslagen. Nooit meer met de handen in het haar dus omdat je je volledige klantenadministratie van afgelopen jaar kwijt bent door een falende pc.

Kortom, Customer Relationship Management op professioneel niveau is met de komst van de moderne online CRM software voor elke ondernemer haalbaar geworden!

Arjan Nieuwbeerta

Arjan Nieuwbeerta is Marketing Lead bij Appwiki. Appwiki is dé advieswebsite waar je als bedrijf en ondernemer de juiste bedrijfssoftware vindt en selecteert. Denk aan software op het gebied van boekhouding, urenregistratie, CRM, webshop en kassa. Door onze expertise met je te delen ontdek je de software die het beste bij je past. Dit helpt je tijd besparen en slimmer (online) te ondernemen.

Blog

Hoe maak je jouw website klaar voor 2019?


Personal branding: pokon voor je reputatie


Lees meer

Nieuws

50% van de zzp'ers krijgt onnodig te laat betaald

Als zelfstandig professional kan het soms weken duren tot je klanten hun facturen voldoen. Ondertussen moet je wel je rekeningen en je salaris betalen. Daardoor kun je financieel in de knel komen. Het overkomt niet alleen startende zzp'ers maar ook doorgewinterde ondernemers. Dat blijkt uit een onderzoek van ikwordzzper.nl, waarin zzp'ers is gevraagd naar hun ervaring met debiteurenbeheer.

Aantal bedrijven in 2018 met 5% gegroeid

Het aantal bedrijven is gegroeid tot 1,9 miljoen in 2018. Dat is zo'n 5% meer ten opzichte van 2017. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel, die in de Data over de bedrijvendynamiek 2018 zijn gepubliceerd.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten met het berekenen van jouw netto besteedbaar inkomen
Starten met je uurtarief
Wetswijzigingen voor ondernemers vanaf 1 januari 2019
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Starten als ondernemer met een lening of krediet
Lees meer