Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

5 tips voor het organiseren van je werkplek

Ina Hadzhiolova
19 februari 2020

Je bent productiever in je werk als je kiest voor een goed geordende werkplek. Een opgeruimd bureau zorgt voor rust, geeft overzicht en leidt niet af van waar je mee bezig bent. Toch ben je soms snel het overzicht kwijt en lukt het niet om de orde te bewaren. Hoe organiseer je nu zo'n werkplek en hoe richt je je bureau zo in dat je er daadwerkelijk plezier en ondersteuning uit haalt?  

  1. Start met organiseren en ordenen

Een georganiseerde werkplek zorgt voor rust in je hoofd en daarom is orde aanbrengen een prima eerste stap. Hoe vaak ligt een bureau niet vol met schrijfgerei, paperclips en andere kantoorbenodigdheden? Dit geldt ook voor rondslingerend afval. Je maakt het overzichtelijk voor jezelf door gebruik te maken van organizers, mappen en pennenbakjes. Dit stelt jou in staat spullen eenvoudig op te bergen én terug te vinden zodra je het nodig hebt. Vergeet ook niet om een afvalbak te plaatsen onder óf naast je bureau.

  1. Investeer in een goede werkhouding 

Bij het vormgeven van een prettige werkplek vraagt ook je werkhouding om aandacht. Je werkt efficiënter als je beschikt over een prettige bureaustoel en een mooi bureau die goed aansluiten op jouw lijf. Dankzij een comfortabele stoel en een fijn bureau met alles binnen handbereik, kruip je sneller achter de computer om je werkzaamheden uit te voeren. Kies daarom voor een bureau en stoel die in hoogte verstelbaar zijn en haal op die manier meer voldoening uit je werkplek. Bij Vink Lisse is er volop keuze uit moderne en ergonomische kantoorbureaus inclusief bijpassende stoelen.

  1. Behoud het overzicht met een agenda of planbord 

Wil je meer overzicht in waar je mee bezig bent? Vaak zijn het slechts kleine investeringen of verandering in werkprocessen die je helpen om meer gestructureerd met je werk bezig te zijn. Afspraken en deadlines vermeld je in je agenda. Tegenwoordig doe je dit gemakkelijk digitaal. Dit biedt tevens een extra voordeel, want dankzij een reminder vergeet je nooit meer een afspraak of deadline. Wekelijks kan je voor jezelf een planbord van Vink Lisse invullen om op die manier jezelf te motiveren je deadlines en afspraken na te komen. Behoefte aan inspiratie? Kies elke week voor een inspirerende quote of uitspraak, schrijf het citaat op een memo en plak het op je planbord. 

  1. Dring papierverbruik terug

Op een gemiddeld kantoor vliegt er dagelijks flink wat papier doorheen. Hier ontkom je niet altijd aan, maar het zorgt vaak wel voor rommel en chaos. Onderzoek of er mogelijkheden zijn om het papierverbruik terug te dringen. Dit zorgt voor meer rust, want je bureau ligt niet langer bezaaid met allerlei documenten. Werk bijvoorbeeld met digitale mappen in plaats van dat je documenten uitprint om ze door te nemen. Het verbruik van papier terugdringen is niet alleen goed voor je eigen overzicht, je levert hiermee ook een goede bijdrage aan het milieu. Het maken van notities en aantekeningen kan namelijk ook gemakkelijk op een desktop, laptop of tablet. Voor het beperken van de hoeveelheid papierafval maak je natuurlijk slim gebruik van een papierversnipperaar.

  1. Zorg dagelijks voor een schone en opgeruimde werkplek

Op dagelijkse basis organiseren en plannen neemt veel onrust weg. Dit geldt ook voor een schoon en opgeruimd bureau. Dossiers die je niet langer nodig hebt, berg je op in een dossier- of archiefkast. Ga je dag goed van start door je jas aan de kapstok te hangen, pennen die je niet gebruikt op te bergen in je bureaulade of pennenbak. Maak daarnaast dagelijks je beeldscherm, toetsenbord en bureau schoon met een doekje.  Op die manier blijft je werkplek fris. Wil je extra zuurstof? Plaats dan een of twee groene plantjes. Dit is goed voor je inspiratie en uiteindelijk dus ook voor de resultaten die je boekt. 

 

Ina Hadzhiolova

Ina Hadzhiolova is trainee online marketing. Ina werkt al jarenlang in Duitsland waar ze nu een aantal Nederlandse klanten zoals Vink Lisse ondersteunt bij de opbouw van hun online brand.

Blog

5 tips voor het organiseren van je werkplek


3 tips voor als je een winkel gaat openen in 2020


Lees meer

Nieuws

Nieuwe kleineondernemersregeling vanaf 1 januari 2020 van kracht

Kleine ondernemers en organisaties kunnen vanaf 1 januari 2020 zelf kiezen voor vrijstelling van de btw.

Drie keer zoveel zzp'ers in Hollands Kroon dan rest van Nederland

Het percentage zzp'ers van het totaal aantal banen ligt in de gemeente Hollands Kroon drie keer zo hoog dan in de rest van Nederland. Dat meldt Hollands Kroon Actueel op basis van cijfers van het CBS.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer