Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Blogs
         

Succes begint met: story telling voor zzp'ers

Koen Sieben
01 december 2015

Waarschijnlijk is dit de tip die ik het vaakst heb gegeven aan (pre-) startende ondernemers. Dat klinkt als voor de hand liggend en misschien wel te simpel. En toch, ik zou hier niet over schrijven, als ik het niet ongelofelijk belangrijk zou vinden. Ook voor mijzelf is het een reminder.

Vooral startende ondernemers (maar ook gevestigde bedrijven) blijven lang rondlopen met hun wens, verlangen of idee in hun hoofd. Echter, zolang het idee in je hoofd zit, gebeurt er over het algemeen weinig, dan blijft het daar (lekker veilig). En ook al zijn ondernemers al wel bezig, dan nog vertellen ze vaak te weinig wat ze doen.

Niets is zo leuk als aan de slag gaan met je idee, droom of wens. Dat maakt het ondernemen ook zo leuk. Daar doe je het voor! Toch zie ik dat er (ondanks alle social media) veel te weinig wordt gedeeld. Dus ik zeg: vertel je verhaal. Hipper uitgelegd: story telling voor zzp’ers.

Dat vertellen van je (ondernemers)verhaal heeft een aantal functies:

  1. Door je verhaal te vertellen, kom je in beweging, vaak letterlijk. Het zorgt voor gesprekken, je krijgt feedback op je ideeën en je gaat je automatisch ook meer oriënteren. Ook geeft het je een idee of je op de goede weg zit (of juist niet, al laten echte ondernemers zich daar niet door tegen houden).
  2. Veel mensen beginnen te stotteren of ellenlange verhalen te vertellen die niet effectief zijn. Door je verhaal vaker te vertellen word je er beter in. Ooit moet je pitchen, verkopen, een presentatie komen geven, etc. Dat gaat je beter af wanneer je jouw verhaal al vaak hebt gedeeld.
  3. Veel Nederlanders zijn (te) bescheiden, waardoor ze niet over zichzelf vertellen. Door je verhalen te delen, informeer je mensen, waardoor ze op de hoogte zijn. Ze willen het graag weten.
  4. Wanneer je mensen jouw verhaal vertelt, gaan ze automatisch met je meedenken. Dus het kan je zelfs contacten en opdrachten opleveren. Dit is praktisch gezien de belangrijkste reden. Iedere ondernemer weet dat een goed netwerk absoluut het belangrijkste en meest waardevolle is wat je kunt hebben als ondernemer. Dat wordt nog te veel onderschat en ondergewaardeerd. Veel beginnende ondernemers denken dat ze (om dat te bereiken) alle netwerkbijeenkomsten af moeten gaan. Echter, dat is slechts een manier. Er zijn ook andere manieren. Dat begint met afspraken om koffie te drinken. Begin bij de mensen die je kent en vraag hen jou in contact te brengen met anderen. Veel eenvoudiger kan het niet.
  5. Door het vertellen van je verhaal word je (nog) enthousiast(er) over jouw idee en/of bedrijf. Het is gewoon superleuk om over je ideeën of je bedrijf te vertellen. Dat zal iedere ondernemer beamen.


Concreet:

Story telling voor zzp’ers is geen rocket science, je hebt geen formule of stappenplan nodig. Je begint gewoon te vertellen met welke ideeën je rondloopt. Overal waar je komt: verjaardagen, feesten, zakelijke afspraken, bij afspraken met vrienden en familie, etc. Nogmaals, dit heeft niks met opscheppen te maken, het gaat om informatie delen. Toevallig gaat het over jou.

Het zijn juist de argeloze gesprekken waar weer leuke en nuttige tips uit voort kunnen komen. Vergeet niet om ook vragen te stellen als je eenmaal in gesprek bent: ken jij iemand die….. met wie zou ik absoluut koffie moeten drinken…. waar ik zou naar toe moeten om….. welk boek zou ik absoluut moeten lezen volgens jou?

Overigens, dit geldt ook voor de techneuten, uitvinders en wetenschappers (of misschien wel juist deze mensen). Veelal wordt er niet gesproken over het idee omdat men bang is dat men gaat lopen met het idee. In de praktijk valt dat reuze mee en anders heb je nog een NDA (Non Disclosure Agreement) wat je kunt laten ondertekenen door gesprekspartners.

Te veel voorbeelden laten zien dat delen leidt tot vermenigvuldigen (geen loze uitspraak dus), maar je komt er pas achter door het doen. Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Het doorkrijgen gaat hand in hand met ‘ervaren’ en om te ervaren moet je ‘doen’. Het gaat ook wel eens mis, maar per saldo levert het meer op. Je bent ondernemer, toch?

Oh ja, je verhaal vertellen, doe je uiteraard ook op social media. Hoe je dat doet? Daar zijn talloze blogs over te vinden, ook op deze website. Veel succes!

Koen Sieben

Coaching is dé rode draad in het leven van Koen. Als kleine jongen droomde hij er al van om andere mensen verder te kunnen helpen. In zijn werkende leven heeft hij altijd een leidinggevende en coachende rol gehad. Ook heeft hij een fascinatie gehad voor ‘wetten voor succes’ vooral vanuit de topsport.

Vanaf 2010 is Koen echt actief als coach van (meer dan 100) ondernemers. Sindsdien heeft hij alle mogelijke vraagstukken en doelen voorbij zien komen. Hij kijkt dan ook met trots terug op de afgelopen jaren waarin hij veel ondernemers naar een volgende fase heeft mogen begeleiden. Voor sommigen betekende dat een vliegende start voor anderen betekende dat omzetgroei. Mag Koen jou ook helpen?

www.koensieben.nl | @koensieben | info@koensieben.nl | 06 – 470 888 28

agenda

Data ophalen ...

Nieuws

Aantal startende ondernemers blijft ook in 2019 groeien

De Kamer van Koophandel (KVK) ziet 11 procent meer startende ondernemers in eerste halfjaar van 2019. Met name het aantal zzp'ers blijft stijgen. 

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

Lees meer