Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Personal branding: pokon voor je reputatie

Jan Jaap Holdijk
07 januari 2019

Boost je reputatie, overtuig nieuwe klanten en ga langere relaties aan met bestaande klanten. Hoe? Met personal branding. Niet alleen belangrijk om een onuitwisbare indruk te maken, maar ook omdat je jouw doelgroep zo precies laat weten wat ze van je kunnen verwachten. Dat geldt voor grote en kleine merken, én voor jou als zzp'er.

Personal branding is het vermarkten van jezelf als merk. En die branding helpt je jouw reputatie te laten groeien, nieuwe klanten te overtuigen en keer op keer overtuigende advertenties te maken met een constant uiterlijk.

Als startende ondernemer of freelancer ben je voornamelijk zelf het merk. Dat ben je al zonder dat je daar actief mee bezigt bent. Want zonder dat je het merkt of er iets aan doet, hebben mensen een beeld van je. Of je dat nou leuk vindt of niet. Gelukkig kun je zelf bepalen wat jouw merk uitstraalt.

De strategie van personal branding

Je potentiële klanten gaan niet alleen met jou in zee vanwege je aanbod of de kwaliteit van je diensten. Je gaat een relatie aan met een persoon. Iemand die je de handel gunt. Want zeg nou zelf: als je de keuze hebt tussen een vrolijke banketbakker en een bakker die je zonder aankijken alleen de af te rekenen prijs meedeelt, ga je toch voor de eerste?

Voor een succesvolle personal branding is het belangrijk dat je positionering overeenkomt met het beeld dat de markt van jouw heeft. Waar zit je ten opzichte van je concurrenten? Bestudeer goed wat zij doen en bedenk goed wat jij anders doet. En wat nou als blijkt dat er weinig verschil is tussen jou en je concurrenten? Dan is het tijd om dat verschil te maken, want waarom zouden je beoogde klanten anders voor jou kiezen? Probeer niet de allerbeste te zijn in alle aspecten van je vak, maar kies er één uit waarin jij de allerbeste kunt zijn. En communiceer dat naar je publiek.

Bepaal de inhoud van je merk

Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt wat jouw onderscheidend vermogen is, kun je dat communiceren met je publiek. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt een blog beginnen, artikelen en andere content die voor je doelgroep belangrijk is delen via social media of je kunt de boer op met fysieke media.

Huis-aan-huis je boodschap via een flyer verspreiden is nog steeds erg effectief. Zo komt 84% van de ontvangers in actie na het ontvangen van een papieren folder, blijkt uit onderzoek van Nationaal Onderzoek Multimedia. En vergeet ook andere fysieke media niet. Een opvallend luxe visitekaartje zorgt dat jij lang top of mind blijft bij die prospect die je net ontmoet hebt. En wil je bestaande klanten aan jouw diensten herinneren? Trakteer ze zo af en toe op een relatiegeschenk. Dat kan al zo simpel zijn als een pen met jouw logo of zo luxe als een high-end laptoptas met jouw logo erop geborduurd.

Bepaal welke kanalen je gebruikt om te communiceren met je publiek

Je boodschap roepen is mooi, maar als je dat doet op een plek waar jouw doelgroep niet is, levert het weinig op. Het selecteren van de juiste kanalen is onmisbaar. Online ligt natuurlijk voor de hand, maar daar valt nog genoeg te kiezen. Misschien is het niet logisch om je notarispraktijk via Snapchat aan de man te brengen en kun je beter terecht op LinkedIn. Facebook kan heel geschikt zijn om je hondenuitlaatdienst aan de man te brengen en Instagram is een perfect kanaal om je te laten zien als fotograaf.

Online is echter niet alles, ook al lijkt dat soms wel zo. Vooral in business-to-business-verkeer is fysiek en persoonlijk contact soms onmisbaar. Een acquisitiegesprek, kennismaking op een netwerkborrel of praatje bij je beursstand zijn in die context net zo goed waardevolle communicatiekanalen. Zorg ervoor dat je op die momenten wel iets hebt om bij je prospects achter te laten. Hij of zij kan nog zo’n slecht geheugen hebben, die pen, ijskrabber of muismat met jouw logo vergeet je niet snel meer.

Elke dag aan de slag met je merk

Personal branding is een doorlopend proces. Zodra je ermee start, kun je niet zeggen dat het op een gegeven moment klaar is. Net als jij, blijft je (persoonlijke) merk zich ontwikkelen. De boodschappen die je te vertellen hebt, veranderen dus ook steeds. Wat dat betreft is je merk net een soort krant. Elke dag is er iets nieuws, zijn er ontwikkelingen en wil je weten wat het weer doet. Misschien heb je niet elke dag iets te vertellen, maar bepaal wel een goede regelmaat. Je kan bijvoorbeeld om de twee weken een bijzonder aspect van je business uitlichten in een blog, een nieuwsbericht plaatsen als je een nieuw product of nieuwe dienst introduceert, of een om de dag een leuke foto delen op social je meer vertelt over je merk.

Voor digitale media is het bijna vanzelfsprekend dat die altijd ‘vers’ zijn. Een blog, nieuwsbericht of afbeelding voor social media moet je zelf bedenken, schrijven of maken. Voor fysieke media kan het verleidelijk zijn om iets van de grote stapel te pakken en opnieuw te gebruiken.

En nu: aan de slag!

Goeie tips, denk je misschien. Maar hoe zet je dat nu effectief in voor jou als merk? Begin met een plan en ontdek waar jij staat ten opzichte van je concurrenten. Bepaal met welke content jij jouw publiek het beste kunt bereiken en activeren. En kies vervolgens de middelen die daar het beste bij passen. Laat je vast inspireren op het blog.

Jan Jaap Holdijk

Jan Jaap is content marketeer bij Drukwerkdeal.nl. Hij produceert rotsvaste content en creëert concepten die grijpen.

Bij Drukwerkdeal.nl is het onze missie om drukwerkervaringen te creëren die zo goed zijn dat je ze doorvertelt: gemakkelijk, persoonlijk en precies op maat. Wij combineren een klantvriendelijke website en een breed productaanbod met het vertrouwde ‘drukker om de hoek-gevoel’. Persoonlijke service, unieke aftersales en vaste contactpersonen bewijzen dit. Ruim 300 enthousiaste medewerkers staan elke dag voor je klaar via telefoon, mail, chat en social media.

agenda

Data ophalen ...

Blog

Je bedrijf milieuvriendelijker maken? Zo pak je het aan


Alles wat je moet weten over een zakelijk postadres als startende onderneming


Lees meer

Nieuws

Btw-vrijstelling? Bekijk vóór 2 december of de kleineondernemersregeling iets voor jou is

Wil je per 1 januari 2024 deelnemen aan de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan is het goed om nu een afweging te maken, want aanmelden voor het nieuwe jaar kan tot 2 december 2023.

Moneybird, het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers

Uit onderzoek van ZZP Expert Martijn Pennekamp is gebleken dat Moneybird momenteel het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers is.

Lees meer