Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Online media: Help! Ik zie door de digitale bomen het online bos niet meer.

Rein Vogel
25 januari 2016

Het is een cliché voor startende ondernemers en zzp’ers. Iedereen heeft een digitaal visitekaartje nodig. Je moet online gevonden worden om nieuwe klanten te verwelkomen. Geen ellenlange theorieën met deze blog, maar concrete tips hoe jij als startende ondernemer online media optimaal kan inzetten. Want, goede online zichtbaarheid zal leiden tot nieuwe klanten. Dit is bewezen.

Het is een cliché voor ondernemers en zzp’ers. Iedereen heeft een digitaal visitekaartje nodig. Je moet online gevonden worden om nieuwe klanten te verwelkomen. Geen ellenlange theorieën met deze blog, maar concrete tips hoe jij als zzp’er online media optimaal kan inzetten. Want, goede online zichtbaarheid zal leiden tot nieuwe klanten. Dit is bewezen.

Denk vanuit de basis. Zorg minimaal voor een goede inhoudelijke responsive website die zich aanpast aan de devices die gebruikt worden, zorg dat mensen altijd dezelfde ervaring hebben met je platform. Of dat nu op desktop, smartphone of een tablet is. Zorg vervolgens dat je inhoudelijk zakelijk actief bent via social media. Zoekmachines zullen bedrijven die voorgaande zaken op orde hebben automatisch hoger ranken in de organische “gratis” resultaten. Ook zullen deze zoekmachines bedrijven hoger sorteren binnen zoekresultaten die ook een LinkedIn, Google+ en / of Facebook account bezitten. En het liefste allemaal. Een andere minimale vereiste is Google Analytics. Meet hiermee elke pagina en actie van de bezoeker en ontdek nieuwe inzichten. Zit de gebruiker over het algemeen lang op de contactpagina? Kijk eens naar de indeling. Verlaat men de site na één bezoek of loopt men vast binnen een bepaald onderdeel op jouw site? Je ziet het direct en pas deze aan. Zorg voor een goede sitebeleving

Doelgroep
Als we iets verder denken. Definieer je online doelgroep. Wie zou jouw platform moeten bezoeken? En is je doelgroep lokaal, regionaal of landelijk actief?

Tip: Benoem een ijkpersoon. Luuk, 46 jaar, woont in Alkmaar en consumeert nieuws- en sportsites. Heeft een iPhone, gemiddeld geschoold en houdt van muziek. Voilà, je weet meer van jouw doelgroep.

Volgende stap: jij bepaalt waar je de doelgroep wil bereiken.

Van naamsbekendheid tot conversie
Volgende stap. Wat is het doel van jouw website? Verkoop je producten in de vorm van een webwinkel of wil je dat bezoekers zo snel mogelijk jouw contactgegevens kunnen vinden? Of is je doel om je naamsbekendheid te vergroten? Immers. Hoe bekender het merk is, hoe meer de bezoeker bereid is om in actie te komen op jouw website. Dit heeft ook een direct effect op je directe bezoek en je eventuele campagne op Google.

Tip: lanceer altijd een naamsbekendheidcampagne als je begint met adverteren. Vervolgens in een tweede campagne kan je overgaan tot verkoop / conversie. Stelregel: naamsbekendheid zorgt voor conversie. Het is wel zaak dat je je conversiepaden goed hebt ingericht zodat je hierop kunt optimaliseren.

Actie: kom in contact met je klant
Je hebt een site, je merk wordt bekender, je weet wie je bezoeker is en waar deze zich begeeft. Nu ga je deze online opzoeken. Vele middelen kun je inzetten. Als we ons richten op online media: je kunt met jouw bedrijf sinds kort op de grootste sites van het land zelf en laagdrempelig adverteren. Via de Trade Desk van MediaBookers selecteer je locatie, interesse, tijd en budget. Je ziet direct hoeveel bannervertoningen je inkoopt. En je campagne start direct. Hou tijdens jouw campagne realtime inzicht in de resultaten, dankzij ons gratis dashboard die je ook kunt koppelen aan jouw Google Analytics account.

Stel je voor. Jouw bedrijfsnaam in de vorm van een banner op NU.nl? En alleen in te zien aan mensen in de stad Utrecht? Of Winschoten? Of alle dierenliefhebbers in Middelburg? Dit doe je gewoon zelf. Met een paar stappen maak jij je online campagne op maat op basis van jouw doelgroep. Zo. Wij hopen al wat digitale bomen voor je te hebben omgekapt. Ga nu zelf aan de slag.

Rein Vogel

Rein is media-specialist bij MediaBookers en heeft ruim vijftien jaar ervaring in de mediawereld. Van buitenreclame tot printmedia. En is onder meer één van de grondleggers van programmatic buying – het veilingprincipe van online media – in Nederland. Dagelijks helpt hij ondernemers en bedrijven bij het optimaal inzetten van alle media-middelen om zo hun doelstellingen te bereiken.  

Voor meer informatie over optimaal adverteren neem een kijkje op onze Support pagina of neem contact met ons op via helpme@mediabookers.nl.

Volg MediaBookers ook op Twitter, Facebook en Linkedin

agenda

Data ophalen ...

Nieuws

Nieuw btw-nummer in 2020 voor eenmanszaken

Ongeveer 1,3 miljoen Nederlandse eenmanszaken krijgen vóór 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met het burgerservicenummer.

50% van de zzp'ers krijgt onnodig te laat betaald

Als zelfstandig professional kan het soms weken duren tot je klanten hun facturen voldoen. Ondertussen moet je wel je rekeningen en je salaris betalen. Daardoor kun je financieel in de knel komen. Het overkomt niet alleen startende zzp'ers maar ook doorgewinterde ondernemers. Dat blijkt uit een onderzoek van ikwordzzper.nl, waarin zzp'ers is gevraagd naar hun ervaring met debiteurenbeheer.

Lees meer