Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Blogs
         

Online marketing | zien en gezien worden als ondernemer

Martijn Pennekamp
11 februari 2014

Online marketing is niet meer weg te denken in deze tijd, het heeft mijn startersplatform groot gemaakt. Ik werk steeds vaker samen met zzp’ers, het eerste wat ik standaard doe is bekijken hoe iemand online ervoor staat. Zijn er beoordelingen te vinden over de ondernemer en zijn dienstverlening. Hoeveel personen zijn gelinked met hem, hoe profileert hij zich op Twitter, LinkedIn en Facebook. Het online (goed) bevonden worden is belangrijk in deze tijd. Potentiële opdrachtgevers doen er alles aan om jou eerst online te beoordelen voordat ze je eventueel een uitnodiging sturen om persoonlijk kennis te maken

Hierbij enkele tips:

LinkedIn
Gebruik LinkedIn als platform om jezelf te profileren. Vul een profiel helemaal volledig in en gebruik een goede foto als profielfoto. Dus geen vakantiekiekje met de kinderen of een vakantiefoto aan het zwembad.

Zorg dat je relevante zoekwoorden in jouw profiel en omschrijving wegschrijft, potentiële opdrachtgevers zoeken vaak op zoekwoorden binnen LinkedIn.

Twitter
Twitter is niet meer weg te denken als social media kanaal, start met Twitter om kennis te delen, vragen te beantwoorden en gebruik Twitter als acquisitie tool. Vergeet niet dat het delen van linkjes naar jouw site bij kan dragen aan een betere vindbaarheid van jouw artikelen.

Facebook
Maak een fanpage voor jouw bedrijf of dienst, doe dit alleen wanneer je veel opdrachtgevers of klanten heeft die fan kunnen worden. Een fanpage met slechts een aantal likes zal averechts kunnen werken.

Zorg voor een privé foto op Facebook die representatief is, ook al schermt je jouw Facebook account af, jouw profielfoto kan iedereen zien.

Google+
Google+ is in opmars, de zoekmachine van Google pikt de artikelen op Google+ sneller op dan die van een website, deel jouw kennis ook eens op Google+, een account is binnen 10 minuten gemaakt.

Website
Zorg voor een frisse website van je bedrijf zonder enorme lappen tekst. Schrijf in normaal Nederlands jouw teksten en plaats indien mogelijk een foto of filmpje van jezelf.

Schrijf teksten die relevant zijn voor jouw product of dienst, zorg dat jouw plaatsnaam vaak terugkomt in jouw teksten. Zoekt men een tekstschrijver in Lutjebroek dan zullen de zoekwoorden: Tekstschrijver Lutjebroek zijn in Google. Zorg voor een domeinnaam en teksten met deze zoekwoorden er in verwerkt.

Start een blog
Schrijf elke maand een aantal relevante artikelen over jouw expertise op een (blog) website of als gastblogger bij een ander. Actieve online ondernemers worden beloond. Zorg wel dat jouw blogs ergens over gaan, de inhoud kan je maken of breken.

Google Adwords
Gebruik eens een Google Adwords bon van € 75,– om jouw dienst of product te promoten in Google. Het kost je € 30,– budget om de bon te kunnen activeren, maar je krijgt er € 105,– aan tegoed voor terug. Het proberen waard.

Nieuwsbrief
Met een nieuwsbrief zorg je dat (potentiële) klanten continu op de hoogte zijn van jouw kennis en kunde. Verschillende nieuwsbriefprogramma’s zijn heel simpel in te bouwen in jouw website. Neem bijvoorbeeld Mailchimp, super handig programma om nieuwsbrieven mee te maken en versturen.

Delen = vermenigvuldigen = linkbuilding
Deel jouw kennis op Facebook, Twitter, LinkedIn groepen, blogs of fora. Kennis delen is omzet vermenigvuldigen. Men gaat je zien als de expert in jouw vakgebied, bovendien helpen de linkjes naar jouw website je hoger op komen in Google.

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.

Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer