Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Kan ik als ondernemer zelf online boekhouden?

Gerrit van der Scheer
07 april 2017

Ben jij zelfstandig ondernemer en overweeg jij jouw administratie via een online boekhoudpakket bij te gaan houden? Reeleezee, E-boekhouden en Exact online zijn bijvoorbeeld softwareleveranciers die deze optie bieden en het lijkt eenvoudig om te doen. Toch is er vaak nog enige twijfel onder ondernemers, zoals: kan ik dit zelf? Ik denk van wel, zeker met de juiste ondersteuning. Lees hier twee adviezen.

Advies

Ik geef je twee adviezen. Zelf jouw boekhouding bijhouden is op zich niet zo moeilijk. Als je gestructureerd werkt en op een eenduidige manier vastlegt, dan ben je al een heel eind. Maar dat gaat over het “ordenen” van de boekstukken.

Een ander heel belangrijk aspect van boekhouden is het toepassen van de juiste fiscale regels. Wat mag je wel als kosten aftrekken en wat niet? Wanneer is iets een investering? Is de omzetbelasting in elke situatie terug te vorderen bij de Belastingdienst? Dat vraagt best wel wat kennis van zaken en bij de meeste ondernemers ontbreekt die specialistische kennis.

Vraag hulp van een administratiekantoor

Ons eerste advies is dan ook om een administratiekantoor in de arm te nemen die jou aanvult voor zover nodig. Omdat de administratie online staat, is de locatie van dat kantoor niet belangrijk. Ben je best wel zeker van je zaak, dan vraag je of zij alleen een 'quick scan' willen doen. Kijk ik naar mijn eigen praktijk, dan is het heel goed mogelijk om voor bijvoorbeeld € 250 per jaar te controleren of de ondernemer voldoende verstand van zaken heeft en je in beginsel kunt volstaan met wat algemene adviezen die de ondernemer dan volgend jaar weer beter doet. Is het boekhoudkundige of fiscale niveau van jou als ondernemer te laag, dan is het beter om het administratiekantoor meer werk te laten verzetten. Dat kan variëren van het controleren en doen van aanpassingen tot het geheel overnemen van de boekhouding. Hoe dan ook, laat een kantoor op de een of andere manier mee kijken en bepaal zorgvuldig wat een optimale samenwerking is. Zo voorkom je dat je aftrekposten over het hoofd ziet, of bijvoorbeeld uitgaven opneemt als kosten die later tot forse boetes leiden.

Kennis vergaren

Een ander belangrijk advies is: dwing je zelf om op een prettige, laagdrempelige manier steeds meer kennis te vergaren. Niet in één keer door “zware” boeken te lezen, maar gewoon door zeer regelmatig blogberichten te lezen of updates op LinkedIn te volgen. Kortom: berichten die gaan over onderwerpen, die van belang zijn voor het vergroten van je kennis. Berichten die je extra bagage geven om steeds beter je eigen boekhouding te verzorgen. Steeds kleine beetjes extra info zijn goed te bevatten en dragen sterk bij aan je ontwikkeling op dit gebied.

Je kijkt waarschijnlijk al vaker op de blogs van Starten.nl. Misschien ben je ook lid van de nieuwsbrief of bijvoorbeeld gelinkt aan mij via LinkedIn. Ik krijg regelmatig connectieverzoeken die ik natuurlijk graag accepteer. Regelmatig sturen deze contacten mij een bericht met vragen waar ze in de praktijk tegen aan lopen. Dan help ik ze graag even uit de brand. En er zijn natuurlijk ook andere portals, denk aan kamer van koophandel e.d. Door wie je je laat inspireren is niet zo belangrijk, maar probeer daar regelmatig wat energie in te steken.

De softwareleveranciers zelf kunnen je natuurlijk helpen met de “technische” vragen rondom het gebruik van de software.

Dus wat houdt je tegen? Veel succes met de online boekhoudsoftware van je keuze!

Gerrit van der Scheer

Gerrit van der Scheer is directeur bij Buro Freecon. Bij Buro Freecon wordt uitgebreid aandacht besteed aan de betrouwbaarheid van je administratie. Daarbij letten de specialisten vooral op juiste toepassing van de fiscale wetgeving, volledigheid van de administratie en consistentie met eerdere jaren. Aangevuld met fiscaal en juridisch advies zorgen ze voor een zo laag mogelijke belastingdruk.

Gerrit zou het leuk vinden als je met hem linkt via zijn LinkedIn-profiel.

agenda

Data ophalen ...

Blog

Administratie opzetten als zzp'er? Volg deze stappen!


Van zzp'er naar werkgever: een grote stap


Lees meer

Nieuws

Aantal startende ondernemers blijft ook in 2019 groeien

De Kamer van Koophandel (KVK) ziet 11 procent meer startende ondernemers in eerste halfjaar van 2019. Met name het aantal zzp'ers blijft stijgen. 

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

Lees meer