Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Blogs
Start Chat
         

Wat vind je van de zelfbedachte naam voor mijn bedrijf?

Henk Herkink
22 januari 2016

Regelmatig heb ik als medewerker van de kamer van Koophandel de primeur bij het aanhoren van de bedachte handelsnaam. En,… wat vind je er van? is dan vaak de vraag. De meest mooie namen komen voorbij. Zelf bedacht of een fantasienaam gekoppeld aan de activiteit. Fantasienamen zijn vaak het mooist.

Regelmatig heb ik als medewerker van de kamer van Koophandel de primeur bij het aanhoren van de bedachte handelsnaam. En,… wat vind je er van? is dan vaak de vraag. De meest mooie namen komen voorbij. Zelf bedacht of een fantasienaam gekoppeld aan de activiteit. Fantasienamen zijn vaak het mooist. Recentelijk een ondernemer die de eerste twee letters van de namen van zijn vier kinderen had genomen. Hij vond het zelf geweldig en uniek. Hij was de naam nog nergens anders tegengekomen in zijn zoektocht op internet naar de “beste handelsnaam”. Het resultaat was een naam van acht letters die onuitspreekbaar was. Het leek wel Russisch. Hij had er niet aan gedacht dat de naam ook gemakkelijk moest blijven hangen bij zijn doelgroep. Die moeten zijn naam kunnen onthouden.

En toen kwam hij meteen bij de essentie van het verhaal. “Ze”, en daarmee bedoelde hij zijn potentiële klanten, moesten zijn naam kunnen onthouden. Hij dacht dat door het gebruik van een heel unieke naam, potentiële klanten zijn naam wel zouden onthouden. De naam was immers uniek? De handelsnaam zou tevens gebruikt worden als domeinnaam voor de website.

Hij wilde graag van mij weten wat ik van zijn handelsnaam vond. Hij was enigszins verbaasd dat ik zei dat ik zijn keuze niet zo heel slim vond. De naam was uniek maar moeilijk te onthouden. Door de vreemde combinaties van letters is de naam moeilijk te onthouden. Hoe schrijf ik de naam als ik hem nodig heb? Die verwarring kan er toe leiden dat mensen zijn bedrijf niet kunnen vinden op bijvoorbeeld internet. Ten tweede, hoe spreek je het goed uit? Wat horen mensen en hoe interpreteren ze de naam? Ook dan is verwarring mogelijk bij het terugzoeken van de onderneming. En wat is de associatie die mensen hebben bij een naam, herkenbaar? Tip 1 is dus, kies een naam die gemakkelijk uit te spreken en te onthouden is.

We hadden het op dat moment nog niet eens gehad over wat hij ging doen met zijn onderneming. Het kwam er op neer dat hij actief ging worden in de advisering. Zijn dienstverlening was heel persoonlijk. Ik gaf hem toen de suggestie om zijn bedrijf gewoon zijn eigen naam in combinatie met de vorm van advies te geven. Enigszins verbaasd vroeg hij of dat mocht? Waarom niet?

Met wie doen je klanten zaken? Wie levert de dienst? En over wie zullen ze het hebben als ze het over jouw dienst hebben met iemand anders, vroeg ik hem vervolgens. Hij had er niet aan gedacht maar zijn (die van het bedrijf) belangrijkste onderscheidende factor was hij zelf. Als mensen zijn bedrijf nodig hebben zullen ze op zoek gaan naar hem (bijvoorbeeld via google). Tip 2; Waarom niet het bedrijf je eigen naam te geven? Over het algemeen is dat het gemakkelijkst te onthouden voor je doelgroep. En dat is toch wat je wilt bereiken met je bedrijf en de daaraan gekoppelde naam?

Het is geen must om dit te doen, iedereen is vrij in het kiezen van een handelsnaam voor zijn/haar bedrijf, maar in veel gevallen is het een heel logische keuze om gewoon de eigen naam te gebruiken. Toch niets om je voor te schamen? Wees trots op je eigen naam als naam van een bedrijf. En mocht je toch ooit iets heel moois tegenkomen. Een handelsnaam kan altijd veranderen. Alleen moet je dan weer opnieuw beginnen met het opbouwen van naamsbekendheid.

Henk Herkink

Henk Herkink is adviseur bij de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel ondersteunt ondernemers met toegang tot het Handelsregister, haar data, kennis en netwerken. In alle fasen van het ondernemerschap. Henk helpt startende ondernemers op weg met de start van hun bedrijf en de financiering die daarbij komt kijken. Volg Henk op Twitter via: @HenkHerkink of bezoek zijn LinkedIn pagina.