Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Zelfinspectie voorkomt calamiteiten in jouw bedrijf

Voor ondernemen is lef nodig. Want ondernemen betekent risico’s nemen én beheersen. Daarom investeer jij in risicomanagement, zodat jij weet welke risico’s jouw bedrijf loopt, hoe groot ze zijn, hoe je ze kunt voorkomen en welke maatregelen je kunt nemen om ze te beheersen. In bijgaande whitepaper bespreken we een belangrijke tool voor risicomanagement: zelfinspectie.

Download de gratis whitepaper!

Grip op bedrijfsrisico’s: risico-inventarisatie

Voor ondernemen is lef nodig. Want ondernemen betekent risico’s nemen én beheersen. Daarom investeer jij in risicomanagement. Zodat jij weet welke risico’s jouw bedrijf loopt, hoe groot ze zijn, hoe je ze kunt voorkomen en welke maatregelen je kunt nemen om ze te beheersen. In bijgaande whitepaper bespreken we een belangrijke tool voor risicomanagement: zelfinspectie.

Heb jij jouw risico's in beeld?

Ken jij de grootste knelpunten in de dagelijkse praktijk van jouw bedrijf? En heb je hier maatregelen tegen genomen? Vast wel. Maar zie je ook wat er bijna misgaat in jouw bedrijf? Misschien niet altijd...

Bijna-ongevallen zijn waardevolle en gratis veiligheidslessen

In de praktijk worden zaken die bijna misgaan (‘bijna-ongevallen’) slechts incidenteel geregistreerd. Een gemiste kans! Risk engineers weten uit ervaring dat deze incidenten gratis lessen zijn om grote incidenten te voorkomen. Aan een calamiteit gaan namelijk veel bijna-ongevallen en ongevallen met licht letsel of materiële schade vooraf.
 
Een calamiteit is vaak te voorkomen. De bijna-ongevallen en de ongevallen met kleine materiële schade en licht letsel zijn waarschuwingen dat de veiligheid in het geding is. Als je begrijpt en registreert wat er op de werkvloer gebeurt en waarom zaken (bijna) misgaan, heb je waardevolle informatie in handen. Met deze kennis kun je jouw beleid en de uitvoering van het beleid verbeteren.

Alles verzekeren is geen oplossing

Natuurlijk heb je jouw bedrijf verzekerd tegen schade. Maar wist je dat jij daarmee maar het topje van de ijsberg afdekt? Alle rompslomp en extra uitgaven bij grote schades zijn niet verzekerd, terwijl ze kunnen oplopen tot een veelvoud van de verzekerde schade.

Denk aan:

  • extra uren die jouw medewerkers maken om de zaak weer op te bouwen na een brand;
  • tijdverlies door inefficiëntie omdat het bedrijfsproces verstoord is;
  • imagoschade bij een groot incident;
  • extra commerciële acties om klanten te behouden of terug te winnen.

Een grote schade echoot lang na in een bedrijf. Omdat voorkomen beter is dan verzekeren, adviseren wij jou te investeren in risicomanagement. Om jouw risico’s in te schatten, waar nodig preventiemaatregelen te nemen en zo jouw risico’s optimaal te beheersen. In de whitepaper 'Grip op bedrijfscontinuïteit' lees je er meer over.

Instrumenten voor een optimaal risicomanagement: audit en zelfinspectie

Je hebt verschillende instrumenten om inzicht in jouw risico’s te krijgen: een audit van een externe partij en rondgangen die je zelf regelmatig uitvoert. Bij een audit beoordeelt een externe specialist jouw organisatorische aspecten en de borging van risicobeheer. Deze audits vinden een beperkt aantal keren per jaar plaats en zijn specialistisch.
 
Rondgangen, zoals voor orde en netheid, brandveiligheid, arbeidsomstandigheden en beveiliging, voer je zelf uit binnen jouw bedrijf. Combineer je deze rondgangen in een zelfinspectie, dan boek je tijdwinst en synergie. Met zelfinspecties weet je zelf precies wat er speelt in jouw bedrijf. Een zelfinspectie heeft niet de diepgang van een specialistische audit, maar geeft je voldoende inzicht om in te grijpen wanneer nodig. Audits door een externe, gespecialiseerde partij gecombineerd met frequente, generieke zelfinspecties vormen een stevige basis voor jouw risicomanagement.
 
In deze whitepaper gaan we dieper in op zelfinspectie. Wat is een zelfinspectie en waarom is deze belangrijk? Hoe voer jij een zelfinspectie uit?

Zelfinspectie

"Geen tijd", "niet nodig", "we krijgen al inspecties van brandweer en gemeente", "we zijn toch goed verzekerd?" Het zijn zomaar wat argumenten van bedrijven om zelfinspecties niet of nauwelijks in te zetten. Een gemiste kans! ​Zelfinspectie is een waardevolle risicomanagementtool. Met zelfinspecties breng jij de risico’s en verbeterpunten binnen jouw bedrijf in kaart. Hiermee verbeter je structureel de veiligheid binnen jouw bedrijf.

Wat is zelfinspectie?

Bij zelfinspectie houden jou en jouw medewerkers inspectierondes in en om jouw bedrijf voor een systematische en kritische beoordeling van condities zoals:

  • gebouwen
  • ruimtes
  • installaties
  • apparatuur
  • gereedschappen
  • noodvoorzieningen
  • goederenopslag
  • orde en netheid
  • omgevingsfactoren

Met zelfinspecties voorkom je incidenten

Met zelfinspecties schat je risico’s in jouw bedrijf in en pak je ze systematisch aan. Of het nu gaat om brand-, gezondheids- of inbraakrisico’s; je hebt ze in beeld en ziet hoe ze zich ontwikkelen. Jij herkent trends, legt verbanden tussen problemen, overziet het grotere geheel en signaleert onveilige situaties op tijd. Zo voorkom je in de meeste gevallen dat het misgaat.

Zelfinspecties brengen een bewustzijnsproces op gang in jouw bedrijf

Door regelmatig (eens per maand) een zelfinspectie uit te voeren, op wisselende dagen en tijden en in wisselende teams, zet je de veiligheid binnen jouw bedrijf op de kaart. Je laat jouw medewerkers zien dat jij hun veiligheid en gezondheid serieus neemt. Goed voorbeeld doet goed volgen, dat zul je zeker merken.

Het zelfinspectieprogramma

Een zelfinspectieprogramma helpt jou de kwaliteit en veiligheid van jouw bedrijf structureel te verbeteren. Het zelf-inspectieprogramma is een cyclisch proces dat je periodiek uitvoert. Natuurlijk kun je een standaard checklist gebruiken als uitgangspunt. Maar geen bedrijf is hetzelfde. Daarom adviseren wij jou om de tijd te nemen om een eigen zelfinspectieprogramma op te stellen en uit te voeren.
 
Hoe je een zelfinspectieprogramma opstelt en uitvoert, lees je hier.

Wil je meer weten?

Download hieronder de gratis whitepaper 'Grip op bedrijfscontinuïteit'. Meer informatie vind je op de risico inzicht pagina's van Interpolis. Je kunt ook contact opnemen met de Interpolis Preventiedesk via e-mail: preventiedesk@interpolis.nl.

agenda

Data ophalen ...

Blog

Hoe maak je jouw website klaar voor 2019?


Personal branding: pokon voor je reputatie


Lees meer

Nieuws

Nieuw btw-nummer in 2020 voor eenmanszaken

Ongeveer 1,3 miljoen Nederlandse eenmanszaken krijgen vóór 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met het burgerservicenummer.

50% van de zzp'ers krijgt onnodig te laat betaald

Als zelfstandig professional kan het soms weken duren tot je klanten hun facturen voldoen. Ondertussen moet je wel je rekeningen en je salaris betalen. Daardoor kun je financieel in de knel komen. Het overkomt niet alleen startende zzp'ers maar ook doorgewinterde ondernemers. Dat blijkt uit een onderzoek van ikwordzzper.nl, waarin zzp'ers is gevraagd naar hun ervaring met debiteurenbeheer.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten met het berekenen van jouw netto besteedbaar inkomen
Starten met je uurtarief
Wetswijzigingen voor ondernemers vanaf 1 januari 2019
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Starten als ondernemer met een lening of krediet
Lees meer