Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Kennisbank
Start Chat
         

Hoe voorkom je een DDos-aanval op jouw website?

DDoS-aanvallen leggen complete ICT-systemen plat. Je kent ze vast van aanvallen op grote commerciële bedrijven en banken. In de 'slipstream' van zo'n aanval kan ook jouw webwinkel geraakt worden. Cybersecurity-expert Johan Feenstra legt je uit wat je risico's zijn en hoe je ze kunt beperken.

Zorg voor een beveiligde website

DDoS staat voor Distributed Denial of service. Een DDoS-aanval is bedoeld om systemen plat te leggen. Vaak gaat het om doelgerichte protestacties uit ideologische motieven en zijn de aanvallen gericht op grote commerciële bedrijven, banken of (overheids)organisaties. Is de aanval gericht op een gedeelde infrastructuur, zoals een provider, dan kan ook jouw winkel erdoor getroffen worden. Veel webwinkeleigenaren realiseren zich dit niet en bereiden zich er daardoor onvoldoende op voor. En dat maakt hen onnodig kwetsbaar.

Wat zijn de gevolgen voor mijn webwinkel?

Bij een DDoS-aanval sturen cybercriminelen grote hoeveelheden gegevens tegelijkertijd vanuit meerdere kanten naar een server. Het doel is de server te overbelasten, zodat deze het normale internetverkeer niet meer aankan en uitvalt. Overkomt het jouw provider, dan kan het zomaar gebeuren dat je webwinkel uren onbereikbaar is of dat er geen betalingsverkeer mogelijk is. De vraag is of je klanten op een later moment terugkeren naar je webwinkel en of je dan wel bereikbaar bent. Hierdoor kun je flink wat omzet mislopen.

Zo beperk je de omvang en duur van een DDos-aanval

Er zijn verschillende variaties van DDoS-aanvallen en er komen steeds nieuwe bij. Het is dus bijna onmogelijk om een aanval op je webwinkel te voorkomen. Maar met goede voorzorgsmaatregelen beperk je wel de omvang en tijdsduur van een aanval. Een paar tips:

  • Let bij het kiezen van een Internet Service Provider erop dat deze veel aandacht besteedt aan veiligheid en continuïteit. Als je al een provider hebt, zoek uit welke maatregelen deze neemt om de impact van een DDoS-aanval op je webwinkel of website te beperken. Als het goed is, vind je dit terug in de serviceovereenkomst met je provider, het is dus handig om deze goed door te lezen.
  • Sla zo weinig mogelijk gevoelige informatie op achter je website. Geef ook geen aanleiding in de pagina’s over de informatie die opgeslagen wordt.
  • Voorkom dat klantgegevens op straat komen. Soms maken ondernemers snel een site met een contactformulier aan, maar zorg voor een SSL certificaat zodat de pagina’s waar klanten informatie invullen encrypted is.
  • Onderzoek vooraf wat je allemaal in gang moet zetten om de schade te beperken bij een DDos-aanval op je website. Zet bijvoorbeeld social media in om je klanten te informeren over het probleem. Leg je klanten via Facebook en Twitter uit wat er is gebeurd en hoe ze je wel kunnen bereiken om orders te plaatsen.

Hoe goed is jouw webwinkel en website beschermd tegen cyberrisico’s?

Een DDoS-aanval is niet het enige cyberrisico dat je loopt. Ken jij je cyberrisico’s of vind je ze lastig in te schatten? Of weet je niet hoe je deze risico's kunt beperken? Meer ondernemers vinden dit. Daarom heeft Interpolis in samenwerking met Capgemini Consulting de CyberPreventieDienst ontwikkeld. Om een eerste inschatting van je cyberrisico’s te maken en de te nemen maatregelen kun je onze online scan van één minuut doen.

Gratis download

Download hieronder gratis het e-book 'Cybersecurity: hoe goed is jouw bedrijf beschermd?'

agenda

Data ophalen ...

Nieuws

Nieuw btw-nummer in 2020 voor eenmanszaken

Ongeveer 1,3 miljoen Nederlandse eenmanszaken krijgen vóór 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met het burgerservicenummer.

50% van de zzp'ers krijgt onnodig te laat betaald

Als zelfstandig professional kan het soms weken duren tot je klanten hun facturen voldoen. Ondertussen moet je wel je rekeningen en je salaris betalen. Daardoor kun je financieel in de knel komen. Het overkomt niet alleen startende zzp'ers maar ook doorgewinterde ondernemers. Dat blijkt uit een onderzoek van ikwordzzper.nl, waarin zzp'ers is gevraagd naar hun ervaring met debiteurenbeheer.

Lees meer