Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Google Mijn Bedrijf: zo ben je beter vindbaar met jouw bedrijfspagina

Hoe zorg je ervoor dat jouw onderneming hoger in de zoekresultaten van Google terecht komt? In dit kennisartikel lees je hoe jouw online bedrijfsgegevens helpen bij een goede zoekmachineoptimalisatiestrategie.

Beter zichtbaar met Google Mijn Bedrijf!

Als je ondernemer bent, kun je je aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Hiermee kun je een bedrijfspagina inrichten zodat je wordt gevonden in de zoekresultaten van Google. Je kent het vast: als je Googelt op ‘bouwbedrijf Utrecht’ vind je een aantal bedrijfsresultaten:

Hiermee kun je dus meer lokale en regionale klanten bereiken. Moz.com onderzocht belangrijke factoren als het gaat om zoekmachineoptimalisatie voor bedrijven. Daaruit blijkt dat het belangrijk is om in ieder geval onderstaande juist en volledig in te vullen op jouw bedrijfspagina op Google Mijn Bedrijf. Ook vermeldt Google zelf een lijst met basisrichtlijnen voor een goede representatie van je onderneming.

Tip: Zorg voor een SEO vriendelijke bedrijfswebsite

Let op: er gelden veel meer factoren dan enkel onderstaande. Zo is het belangrijk dat jouw eigen website ook goed SEO ingericht is, wordt je account opgeschort als je frauduleuze praktijken uitvoert en moet je bedrijf al opgericht en voor klanten geopend zijn.

Samengevat moet je in ieder geval denken aan onderstaande:

Bedrijfscontactgegevens

Denk daarbij aan je adres, telefoonnummer, openingstijden, website en e-mail. Belangrijk is hierbij ook dat jouw contactgegevens letterlijk overeenkomen met de gegevens op jouw website: ook op hoofdletters wordt gelet. Hoe dichterbij jouw adres bij degene die Googelt is, hoe hoger je in de zoekresultaten komt. Kortom: je komt hoger naar voren bij je buurman dan bij iemand die in een dorp verderop woont. Daarbij geldt ook dat een vast telefoonnummer hoger komt dan een 06-nummer.

Menu

Als je een restaurant hebt of dienstverlenend bedrijf (denk aan een kapsalon) kun je een menu toevoegen waarin je jouw producten of services vermeldt.

Tref- of sleutelwoorden in jouw bedrijfsnaam

Vermeld bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam plús jouw product of dienst en plaatsnaam. Heet jouw bedrijf bijvoorbeeld ‘de Jong’ en ben je timmerman in Rotterdam, dan kom je hoger in de zoekresultaten als je als bedrijfsnaam ‘Timmerbedrijf de Jong Rotterdam’ invult. Probeer jouw product/dienst dus in je bedrijfsnaam terug te laten komen. Sla hierin niet door: als je bijvoorbeeld overdrijft door ‘Timmerbedrijf aannemer bouwbedrijf de Jong’ invult, krijg je straf van Google in de vorm van een penalty. Dan word je lager in de zoekresultaten gezet.

Jouw bedrijfswebsite

Hoe vollediger en ‘SEO-vriendelijker’ je website is, hoe hoger je in de zoekresultaten komt. Lees in het artikel ‘Hoe komt mijn website hoger in Google?’ hoe je jouw website SEO-proof maakt.

Categorieën

Als je je aanmeldt bij Google Mijn Bedrijf kun je een aantal categorieën kiezen die aansluiten bij jouw producten en/of diensten. Probeer specifiek te zijn: hoe meer het aansluit op de zoekopdracht, hoe hoger jij in de zoekresultaten komt. Hier kun je een handige lijst vinden waar je een bijpassende categorienaam bij jouw branche vindt.

En niet geheel onbelangrijk: zorg dat je je jouw bedrijfspagina verifieert. Als je je aanmeldt bij Google Mijn Bedrijf krijg je een code waarmee je jouw pagina verifieert.

TIP Op deze pagina van Google vind je meer informatie over wat je het beste wel en niet kunt doen.

Blog

Hoe maak je jouw website klaar voor 2019?


Personal branding: pokon voor je reputatie


Lees meer

Nieuws

Nieuw btw-nummer in 2020 voor eenmanszaken

Ongeveer 1,3 miljoen Nederlandse eenmanszaken krijgen vóór 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met het burgerservicenummer.

50% van de zzp'ers krijgt onnodig te laat betaald

Als zelfstandig professional kan het soms weken duren tot je klanten hun facturen voldoen. Ondertussen moet je wel je rekeningen en je salaris betalen. Daardoor kun je financieel in de knel komen. Het overkomt niet alleen startende zzp'ers maar ook doorgewinterde ondernemers. Dat blijkt uit een onderzoek van ikwordzzper.nl, waarin zzp'ers is gevraagd naar hun ervaring met debiteurenbeheer.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten met het berekenen van jouw netto besteedbaar inkomen
Starten met je uurtarief
Wetswijzigingen voor ondernemers vanaf 1 januari 2019
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Starten als ondernemer met een lening of krediet
Lees meer