Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Kennisbank
         

Starten met het inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Als startende ondernemer ben je verplicht jezelf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Waarom dat moet, hoeveel het kost en hoe het in zijn werk gaat lees je in dit kennisartikel.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel: zo werkt het!

De Kamer van Koophandel heeft drie belangrijke taken: advies geven aan (startende) ondernemers, registratie in het Handelsregister en het stimuleren van de regionale economie.

Waarom moet ik me inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Een inschrijving bij de KvK is, voor alle ondernemingen, wettelijk verplicht sinds 1 juli 2008. Registratie in het handelsregister van de KvK bevordert de rechtszekerheid bij het zakendoen. Het is voor jou als ondernemer van belang te weten met wie je te maken hebt, wie bevoegd is, wie aansprakelijk is en of er misschien sprake van een faillissement is.
 
Elke onderneming, en dus ook zzp'ers, mkb'ers en freelancers, moet ingeschreven zijn bij de KvK. Voordat je jezelf gaat inschrijven zul je moeten kiezen hoe je jezelf in laat schrijven: als besloten vennootschap (bv) of als eenmanszaak (EZ). Aangezien een bv fiscaal gezien niet aantrekkelijk is voor een startende ondernemer, schrijft 99 procent van de ondernemers zichzelf in als eenmanszaak. Vooral de fiscale voordelen van een eenmanszaak zijn tijdens de start volop aanwezig. Wanneer je vanaf de start minimaal € 125.000,- tot € 150.000,- winst verwacht, is het verstandig een accountant te raadplegen over wat voor jou de beste keuze is.
 
Strikt formeel kun je jouw onderneming pas een week voor je daadwerkelijk start inschrijven bij de KvK. Echter, indien je eerder een inschrijving nodig hebt voor bijvoorbeeld het openen van een rekening bij je bank, kun je jezelf inschrijven als onderneming die voorbereidingshandelingen treft om te starten als ondernemer. De Kamer van Koophandel kan wel van je verlangen dat je kunt aantonen dat je daadwerkelijk van plan bent te starten. Neem bijvoorbeeld jouw ondernemingsplan mee als je je eerder dan een week voor de daadwerkelijke start wilt inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
 
Na inschrijving bij de Kamer van Koophandel kun je van start als ondernemer!

Wat kost het inschrijven?

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel kost je eenmalig € 50,-. Let op: betalen kan alleen met jouw pinpas. Een machtiging of contant betalen is niet mogelijk. Er is geen verplichte jaarlijkse bijdrage na de inschrijving.

Toegevoegde waarde?

Naast het bevorderen van de handel in het algemeen zorgt de Kamer van Koophandel ook voor educatie en workshops en organiseert de Kamer informatiedagen voor starters. Kijk maar eens op www.kvk.nl wat de Kamer van Koophandel voor jou te bieden heeft als startende ondernemer.

Online inschrijven

Schrijf je online in via deze link. Na het invullen van de benodigde gegevens zal er een afspraak met jou gemaakt worden om de daadwerkelijke inschrijving te formaliseren.

agenda

Data ophalen ...

Nieuws

Nieuw btw-nummer in 2020 voor eenmanszaken

Ongeveer 1,3 miljoen Nederlandse eenmanszaken krijgen vóór 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met het burgerservicenummer.

50% van de zzp'ers krijgt onnodig te laat betaald

Als zelfstandig professional kan het soms weken duren tot je klanten hun facturen voldoen. Ondertussen moet je wel je rekeningen en je salaris betalen. Daardoor kun je financieel in de knel komen. Het overkomt niet alleen startende zzp'ers maar ook doorgewinterde ondernemers. Dat blijkt uit een onderzoek van ikwordzzper.nl, waarin zzp'ers is gevraagd naar hun ervaring met debiteurenbeheer.

Lees meer