Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
Start Chat
         

Tips voor je verkoopproces: de weg van offerte maken tot verkoop

Arjan Nieuwbeerta
01 maart 2018

Het uitgeven van een offerte is voor iedere ondernemer een plezier. Het betekent namelijk dat een klant geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Een uitgaande offerte biedt de kans op een goede sale, maar hoe zorg jij ervoor dat jouw offerte wordt gekozen?

Jij moet als doel hebben dat jouw offerte opvalt tussen de andere offertes die jouw klant ongetwijfeld ook opvraagt. Hoe doe jij dat? Wij helpen je graag op weg met offreren, zodat jij straks van iedere offerte een sale maakt.

Wat is een offerte?

Een offerte maken doe je als ondernemer om een aanbod aan de klant te doen. In de meeste gevallen ontstaat het maken van een offerte, doordat de klant geïnteresseerd is in een bepaald product of dienst dat jij aanbiedt. Veel klanten vragen bij meerdere bedrijven offertes op, zodat ze de verschillende offertes met elkaar kunnen vergelijken. De klant kiest meestal voor de offerte met de scherpste prijs en de beste voorwaarden. Het is voor jou als ondernemer van belang om ervoor te zorgen dat jouw offerte eruit springt, zodat de klant kies voor jouw bedrijf en jouw offerte accepteert.

Welke gegevens vermeld je in je offerte?

Bij het offerte maken is het belangrijk om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de wensen van je klant. Bedenk goed welke informatie jij nodig bent om een zo volledig mogelijke offerte te maken. Vermeld in elk geval de volgende gegevens in je offerte:

  • Jouw gegevens en de gegevens van je klant
  • De datum waarop de offerte is uitgegeven
  • Een uitgebreide beschrijving van de werkzaamheden
  • De prijs, opgesplitst in onderdelen
  • Geldigheidsdatum van de offerte
  • Algemene voorwaarden

Wanneer je al deze gegevens hebt genoteerd, is je offerte al aardig compleet. Om de offerte wat persoonlijker te maken, kun je specifieke wensen van de klant nadrukkelijk vermelden in je offerte.

Verkoop niet de scherpste prijs in je offerte, verkoop je bedrijf

Natuurlijk is de prijs een van de belangrijkste factoren, die de doorslag kan geven voor jouw klant. Daarnaast kun je klanten winnen door met jouw offerte je bedrijf te verkopen. Dat bedoelen we natuurlijk niet letterlijk. Hiermee wordt bedoeld dat je ervoor zorgt dat de offerte opmaak er verzorgt en professioneel uitziet. Kan de klant in één oogopslag zien dat de offerte van jouw bedrijf afkomstig is? Ja? Dan heb je een goede offerte gemaakt.

Om je offerte nog wat extra kracht te geven, kun je kort je team introduceren. Zo weet de klant door wie hij wordt geholpen en dat kan hem inspireren om jouw offerte te kiezen. Daarnaast kun je referenties van andere klanten in jouw offerte opnemen. Positieve feedback creëert een gevoel van vertrouwen bij jouw klant.

Maak van elke offerte een sale

Als ondernemer wil je natuurlijk dat klanten je offerte snel accepteren. Het is een uitdaging om van elke offerte een sale te maken. Een honderd procent score op de uitgaande offertes. Dat is misschien wel heel ambitieus, maar met een goede offerte kan je veel meer verkopen. Dus, volg de bovenstaande tips op en ga ervoor om van elke offerte een sale te maken.

Arjan Nieuwbeerta

Arjan Nieuwbeerta is Marketing Lead bij Appwiki. Appwiki is dé advieswebsite waar je als bedrijf en ondernemer de juiste bedrijfssoftware vindt en selecteert. Denk aan software op het gebied van boekhouding, urenregistratie, CRM, webshop en kassa. Door onze expertise met je te delen ontdek je de software die het beste bij je past. Dit helpt je tijd besparen en slimmer (online) te ondernemen.

agenda

Data ophalen ...

Blog

Beginnen met je eigen Wordpress website in 6 stappen


Jonge ondernemers onbekend met aftrek AOV-premie


Lees meer

Nieuws

Ruim 18.000 aanvragen voor compensatieregeling zwangere zelfstandigen

Het UWV meldt dat er ruim 18.000 aanvragen zijn gedaan voor een compensatieregeling voor vrouwelijke zelfstandig ondernemers die ten onrechte geen zwangerschaps- en bevallingsuitkering hebben ontvangen.

Kleine ondernemers vatbaarder voor internetcriminaliteit

Internetcriminelen hebben in 2018 bij ruim de helft (52%) van de kleine bedrijven geprobeerd geld of gegevens buit te maken. Dit blijkt uit het Alert Online-onderzoek onder kleine ondernemingen. Phishing en acquisitiefraude zijn hierbij de meest gebruikte methodes. Hoewel de dreiging bij kleine bedrijven toeneemt, maken zij zich juist steeds minder zorgen over hun digitale veiligheid.

Lees meer