Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Blogs
         

Het verschil tussen het zelfstandig ondernemerschap en payrolling

Jan Meulendijks
22 mei 2015

Als je zzp’er wilt worden, dan kies je voor vrijheid, flexibiliteit en onafhankelijkheid. Daartegenover staat dat je als zzp’er allerlei ondernemersrisico’s loopt die niet gelden voor werknemers in loondienst. Met payrolling kun je als zelfstandige werken met minder risico’s.

Je werkt met payrolling volledig zelfstandig.  Je bepaalt zelf voor wie je werkt en tegen welk tarief. Ook de werktijden bepaal je zelf. Daarin verschilt payrolling dus niet van zelfstandig ondernemerschap. Maar verder zijn er een aantal evidente verschillen te noemen tussen werken via payrolling of als zzp’er.

Sociale verzekeringen
Zzp’ers die payrollen, staan op de loonlijst van een payroll bedrijf. Daardoor zijn ze automatisch verzekerd voor de WW, de Ziektewet en arbeidsongeschiktheid. Ze zijn dus zeker van inkomen wanneer ze ziek of arbeidsongeschikt raken, of wanneer ze tijdelijk geen opdrachten hebben. Zzp’ers zijn dat niet. Natuurlijk kunnen zzp’ers zelf een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. Uit onderzoek blijkt echter dat zo’n twee derde van de zzp’ers dat niet doet vanwege de té hoge premie.

Facturatie en debiteurenbeheer
Het is één van de grootste ergernissen van zzp’ers: facturatie en debiteurenbeheer. Zzp’ers zijn veel tijd kwijt met factureren. Ook het betaald krijgen van facturen is tijdrovend. De helft van alle zzp’ers kampt namelijk met wanbetalers; opdrachtgevers die te laat of niet betalen. Daardoor kunnen de zelfstandigen enorm in de problemen komen.

Met payrolling heeft de zelfstandige geen omkijken naar de facturatie en het debiteurenbeheer. Ze hoeven alleen hun gewerkte uren en bijbehorend tarief door te geven. Sommige payroll bedrijven betalen soms zelfs uit voordat de opdrachtgever de factuur heeft betaald. Met andere woorden: opdrachten worden voorgefinancierd. Het payroll bedrijf zorgt er verder voor dat de rekeningen betaald worden door opdrachtgevers.

Voor één opdrachtgever werken
Om probleemloos als zzp’er aan de slag te gaan, moet je onder meer voldoen aan de volgende twee regels:
•    Je hebt drie of meer opdrachtgevers;
•    Je verdient niet meer dan 70% van je inkomen bij één opdrachtgever.

Als je als zzp’er maar één opdrachtgever hebt, dan kun je in de problemen komen. De Belastingdienst kan je aanmerken als schijnzelfstandige, met boetes en naheffingen voor jou en je opdrachtgever tot gevolg. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer je als zzp’er alleen opdrachten doet voor je ex-werkgever. De zelfstandigen die via payrolling werken, lopen geen risico op schijnzelfstandigheid. Zij kunnen zonder problemen voor één opdrachtgever werken.

Aftrekposten voor ondernemers
Als je besluit je te registreren bij de KvK als zzp’er en je voldoet aan de voorwaarden van de Belastingdienst, dan kun je in aanmerking komen voor verschillende aftrekposten en ondernemersregelingen. Denk bijvoorbeeld aan de startersaftrek of kleine ondernemersregeling. Dit zijn fiscale voordelen die je helpen bij het ondernemen. Je houdt door deze voordelen netto meer geld over. Dat maakt het zelfstandig ondernemerschap aantrekkelijk. Payrollers hebben deze voordelen niet. Payrollers staan op de loonlijst van een payroll bedrijf en zijn dus geen echte ondernemers.

Administratie bijhouden
Je hebt als zzp’er een hoop ondernemersplichten. Zo moet je bijvoorbeeld een strakke administratie bijhouden. Deze moet bestaan uit de volgende zaken:
-    Grootboekadministratie;
-    Debiteuren- en crediteurenbeheer;
-    In- en verkoopadministratie;
-    Voorraadadministratie, indien je werkt met inkoop en verkoop van goederen;
-    Kasboek.

De Belastingdienst hanteert strenge eisen waar je boekhouding aan moet voldoen. In het uitpluizen, bijhouden en doorvoeren van de precieze regeltjes zit een hoop werk. Als de administratie niet op orde is, kunnen hoge boetes volgen. Verder moet je als zzp’ers jaarlijks, maandelijks of per kwartaal een BTW-aangifte doen bij de Belastingdienst.

Zzp’ers die payrollen hebben geen omkijken naar hun administratie. Zoals gezegd wordt de facturatie en het debiteurenbeheer overgenomen door het payroll bedrijf. De overige administratieve verplichtingen vervallen, omdat payrollers geen echte ondernemers zijn. Zo hoeft de zzp’er geen BTW-aangifte te doen. Het payroll bedrijf levert aan de payroller de loonstroken en jaaropgaven.

Jan Meulendijks

Jan Meulendijks werkt als content marketeer voor Tentoo Payroll Professionals. Tentoo biedt loongerelateerde diensten aan ondernemers, zzp’ers en freelancers, zodat zij onbekommerd kunnen ondernemen. Ruim 22.000 freelancers en zzp’ers worden via Tentoo verloond.

Jan heeft in het verleden als freelancer gewerkt en werd daarbij verloond via Tentoo. Sinds 2014 werkt hij bij het eerste payrollbedrijf van Nederland. Volg Tentoo op Twitter voor het nieuws en ontwikkelingen over zzp’ers en ondernemen: @Tentoo_nl

agenda

Data ophalen ...

Nieuws

Aantal startende ondernemers blijft ook in 2019 groeien

De Kamer van Koophandel (KVK) ziet 11 procent meer startende ondernemers in eerste halfjaar van 2019. Met name het aantal zzp'ers blijft stijgen. 

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

Lees meer