Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Haal meer uit je urenregistratie als zzp'er!

Arjan Nieuwbeerta
03 juni 2016

Al zzp’er is een goede urenregistratie een must. Je kunt als zzp’er van diverse fiscale voordelen profiteren als je voldoet aan het urencriterium. Dit houdt in dat je moet kunnen aantonen, dat je meer dan 1225 uur per jaar aan je onderneming besteedt. Je maakt dan aanspraak op bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek of startersaftrek. Een belangrijke voorwaarde is dat je deze uren ook bij de Belastingdienst kunt aantonen.

 Als zpp’er wil je het bijhouden van uren zelf zo efficiënt mogelijk doen. Oftewel dit moet zo min mogelijk uren kosten. Daarom is een online zzp urenregistratie erg handig.

Met een online urenregistratiepakket kun je namelijk in een paar klikken een overzicht uitdraaien van je gewerkte uren. Bovendien kun je met een urenregistratie app vaak eenvoudig en overal je uren bijhouden met je smartphone. Erg handig als je als zzp’er veel onderweg bent!

Welke uren registreren als zzp’er?

Naast de urenverantwoording voor de Belastingdienst biedt urenregistratie meer inzicht in je bedrijfsvoering. Zo krijg je een beter beeld van hoe efficiënt je als zzp’er bepaalde werkzaamheden en projecten uitvoert. Dus ook inzicht in welke opdrachten en projecten voor jou het meest interessant zijn en een hogere omzet opleveren.

Om de efficiëntie van je bedrijfsvoering goed in kaart te brengen is het bijhouden van alleen de te factureren uren dan ook niet voldoende. Je wilt namelijk een compleet beeld van hoe efficiënt je werkt. Hou daarom ook de volgende zaken bij in je tijdregistratie systeem:

  • De uren die je besteedt aan boekhouding en administratie, zoals het maken en versturen van facturen, contact met je boekhouder en doen van je belastingaangifte
  • De uren die je besteedt aan verkoop. Denk aan het maken van offertes, het mailen en bellen met klanten, maar ook het maken en beheer van je website.
  • De uren die je besteedt aan reizen. Doe je veel werk bij klanten thuis of op locatie? Dan kunnen deze uren snel oplopen.

Kortom, het is belangrijk dat je ook overhead werkzaamheden en het ‘kleine’ werk registreert. Deze kun je niet altijd factureren maar het is goed om ook dit in kaart te brengen. Op deze manier zie je eenvoudig van welke klanten en hoe vaak je werkzaamheden tussendoor krijgt.

Wat te doen met het inzicht in je uren?

Inzicht hebben in je tijdsbesteding is leuk, maar wat kun je concreet hiermee doen? We zetten een aantal scenario’s en bijbehorende tips op een rij:

  • Scenario 1: Je bent veel uren kwijt aan reistijd. Bekijk dan nog eens kritisch je planning. Zijn er opdrachten die je beter kunt combineren, zodat je minder lang onderweg bent? Of moet je bepaalde opdrachten bijvoorbeeld zelfs niet meer aannemen, omdat ze te ver weg zijn?
  • Scenario 2: Je besteedt veel uren aan administratie en boekhouding. Bekijk of je zzp boekhouding niet makkelijker kan. Kunnen bepaalde administratieve zaken geautomatiseerd worden? Zo kun je met een zzp boekhoudprogramma vaak een hoop tijd besparen. Bijvoorbeeld door de gewerkte uren automatisch te factureren met je boekhoud- of factuurprogramma.
  • Scenario 3: Het kost je veel tijd om van een potentiële klant ook een betalende klant te maken. Om je verkoopproces efficiënter te maken kun je bijvoorbeeld een CRM pakket gebruiken. Hiermee heb je alle klantinformatie op één plek, altijd en overal beschikbaar. Dit helpt je verkoopproces te organiseren en te structureren.
  • Scenario 4: Je blijkt bepaalde opdrachten of projecten veel minder efficiënt te doen dan andere. Je zou dan kunnen overwegen je te specialiseren in de opdrachten, die je het meest efficiënt doet. Zo zet je je uren effectiever in en kun je dus meer uren factureren. Uiteraard moet je je dit kunnen veroorloven en nog steeds voldoende werk overhouden.

Oftewel, online tijdschrijven is niet alleen handig als urenverantwoording voor de Belastingdienst, maar leert je als zzp’er ook efficiënter te werken. Vaak resulteert dit in meer rust en structuur, zodat je meer tijd over hebt voor andere belangrijke en ook leuke dingen.

 

Arjan Nieuwbeerta

Arjan Nieuwbeerta is Marketing Lead bij Appwiki. Appwiki is dé advieswebsite waar je als bedrijf en ondernemer de juiste bedrijfssoftware vindt en selecteert. Denk aan software op het gebied van boekhouding, urenregistratie, CRM, webshop en kassa. Door onze expertise met je te delen ontdek je de software die het beste bij je past. Dit helpt je tijd besparen en slimmer (online) te ondernemen.

agenda

Data ophalen ...

Blog

Je bedrijf milieuvriendelijker maken? Zo pak je het aan


Alles wat je moet weten over een zakelijk postadres als startende onderneming


Lees meer