Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Waarom je als ondernemer offline zichtbaarheid niet mag vergeten

Martijn Pennekamp
02 januari 2024

Ondernemen is hartstikke populair in Nederland. Volgens cijfers van het CBS zit het aantal ondernemers al enkele jaren in de lift. De vele voordelen van het (zelfstandige) ondernemerschap zorgen ervoor dat menig Nederlander de sprong heeft gewaagd. Dat betekent (helaas) wel dat er meer concurrentie op de markt te vinden is.

Gelukkig kun je tegenwoordig van alles doen op het gebied van online marketing om je zichtbaarheid via het internet te vergroten. Maar: vergeet niet dat er ook nog zoiets bestaat als offline marketing en zichtbaarheid, zoals visitekaartjes en flyers laten drukken. Waarom dit, met name voor lokale ondernemers, van belang is, lees je in dit artikel

Het belang van offline zichtbaarheid voor je bedrijf

In een wereld die steeds meer gedigitaliseerd raakt, vergeten we soms weleens hoe belangrijk het is om ook fysiek met elkaar in contact te blijven. Op zakelijk gebied zien we dat bijvoorbeeld in hoe vrijwel iedere ondernemer massaal inzet op online marketing. Dat is natuurlijk hartstikke logisch, aangezien het overgrote deel van de klanten op het internet te vinden is. Toch is het ook goed om te weten om in te zetten op offline marketing en zichtbaarheid, met name wanneer je veel op beurzen en evenementen te vinden bent of wanneer je lokaal onderneemt.

Met je eigen fysieke aanwezigheid op bepaalde events die belangrijk zijn voor de branche waarin je onderneemt, creëer je bijvoorbeeld al een diepere band met de lokale gemeenschap en/of de potentiële klanten. Investeer je daarbij in fysiek promotiemateriaal, zoals flyers drukken, posters maken en visitekaartjes drukken, dan straal je als ondernemer en merk direct een bepaalde geloofwaardigheid en een bepaald vertrouwen uit. Daarom is het cruciaal om niet alleen in online, maar ook in offline marketing en zichtbaarheid te investeren.

Diverse voordelen te vinden aan offline zichtbaarheid en marketing

Wanneer je daar actief mee bezig gaat, profiteer je namelijk van diverse voordelen. Het grootste voordeel is natuurlijk om überhaupt je zichtbaarheid te vergroten. Wie weet wat dat oplevert qua klanten, verkoop en omzet. Andere voordelen zijn onder andere:

  • Fysieke zichtbaarheid door flyers, posters en visitekaartjes te bedrukken, draagt bij aan merkherkenning. Hiermee vergroot je eveneens de kans dat klanten je bedrijf weten te vinden. De kans is immers groot dat ze je merk herinneren.
  • In sommige branches kunnen fysieke marketingmaterialen een krachtigere impact hebben dan digitale advertenties. Juist omdat de meeste ondernemers alleen maar investeren in hun online zichtbaarheid kun je op deze manier als merk écht opvallen
  • Wat daarbij mooi meegenomen is, is dat tastbare aanwezigheid er vaak voor zorgt dat je een betrouwbaar en geloofwaardig merk hebt. Het laat namelijk zien dat je als ondernemer bereid bent om te investeren in een langdurige verbintenis met de klant.
  • Het is in het specifiek voor lokale ondernemers van belang om bezig te zijn met offline marketing om je zo te kunnen richten op specifieke lokale gemeenschappen. Denk bijvoorbeeld aan flyers drukken, het sponsoren van lokale evenementen, het plaatsen van billboards en het plaatsen van advertenties in lokale kranten om zo je doelgroep te bereiken.
  • Ook interessant: offline zichtbaarheid versterkt in combinatie met online marketing je totale marketingstrategie. Je kunt deze twee heel goed met elkaar combineren, bijvoorbeeld door QR-codes op fysieke materialen zoals flyers en folders te plaatsen die linken naar online content.

Hoe vergroot je je zakelijke offline zichtbaarheid?

Kort samengevat is het aan te raden om als ondernemer te investeren in offline marketing en zichtbaarheid. Hoewel dit vooral geldt voor lokale ondernemers kan het ook voor landelijke en zelfs internationale bedrijven een must zijn. Kijk maar eens naar grote spelers zoals Coca Cola en Rituals; zij adverteren zowel online als offline om zo hun klanten te bereiken. Er zijn verschillende manieren om je offline zichtbaarheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het investeren in een fysieke locatie voor je bedrijf waar mensen langs kunnen komen en waar je kunt adverteren met posters, flyers en raamdecoratie. Het is afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt of een fysieke locatie nodig is.

Verder is het aan te raden om deel te nemen aan lokale beurzen, markten en evenementen. Dit doe je niet alleen om directe zichtbaarheid te hebben, maar ook omdat de kans aanwezig is dat je op deze manier potentiële klanten persoonlijk kunt ontmoeten. Het voordeel daarvan is dat mensen het gezicht achter een product of dienst kunnen zien en ze daardoor meer vertrouwen krijgen in een merk. Een andere manier om je offline zichtbaarheid te vergroten, is door actief bij te dragen aan netwerken die interessant zijn binnen je branche. Zo kun je allerlei zakelijke relaties opbouwen. Zorg ervoor dat je posters en flyers laat drukken, evenals visitekaartjes om op dat soort events uit te kunnen delen.

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.

Blog

Je uren bijhouden doe je zo: 4 onmisbare tips voor je urenregistratie als ondernemer


Met onderstaande tips kom je als startende ondernemer minder snel financieel in de knoop


Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer
Starter
in beeld
Melanie Broekhuis
Liefdeskriebels
Lees meer