Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Starten in buitenland met je onderneming? Denk aan een correcte vertaling

Martijn Pennekamp
02 januari 2024

Van plan om een onderneming te starten in het buitenland? Een gedurfde stap, maar wel een die met de juiste voorbereiding zeker haalbaar is. Er zijn vandaag de dag al zoveel bedrijven in Nederland te vinden dat het geen kwaad kan om eens over de grenzen te kijken met je merk, product en/of dienst.

Bij ondernemen in het buitenland komt, logischerwijs, van alles kijken. Je moet je niet alleen verdiepen in de actuele markt daar; het is ook van belang dat je online zichtbaar bent. Dat doe je onder andere met een goed vertaalde website of webshop waarop geen fouten te vinden zijn. In dit artikel vertellen we je daar meer over.

Begrijp culturele verschillen en snap de lokale cultuur

De stap om met je bedrijf naar het buitenland te gaan is een grote. Een van de zaken waar je aan moet denken met oog op je online zichtbaarheid is het leren begrijpen van de culturele verschillen en de lokale cultuur. Het is van onschatbare waarde om je hierin te verdiepen, omdat dit de manier is om mensen te bereiken. Taal gaat verder dan alleen het begrijpen van woorden, dus je kunt je website wel woord per woord vertalen, maar daarmee bereik je niet de gevoelige snaar die ervoor zorgt dat mensen je product of dienst af willen nemen.

Weet je eenmaal in welk land je wil gaan ondernemen, dan moet je op tijd beginnen met het leren begrijpen van de cultuur van dat land. Hiermee zorg je ervoor dat het gemakkelijker is om relevante en passende communicatie te creëren die dus beter aansluit bij je doelgroep. Investeer echt voldoende tijd in het leren van de normen en waarden en de gebruiken van het desbetreffende land om je website en andere sociale kanalen volledig te optimaliseren. Over het algemeen is het leren van een vreemde taal niet baanbrekend moeilijk, maar vergt dit wel veel geduld en heel veel tijd.

Schakel professionele vertalers in voor al je communicatie

Tijd die je waarschijnlijk als ondernemer niet zomaar hebt. Hoe leuk het je ook lijkt om een nieuwe taal te leren; je hebt waarschijnlijk genoeg te doen binnen je bedrijf. Daarbij is het als volwassene lastiger om een tweede taal te leren dan als kind, wat ervoor zorgt dat je er écht veel tijd in moet steken. Wat dat betreft is het een beter idee om een of meerdere professionele vertalers in te schakelen. Zij hebben de kneepjes van het vertaalvak vaak veel beter onder de knie dan jij, die misschien voor het eerst een vreemde taal aan het leren is.

Professionele vertalen hebben namelijk niet alleen grondige kennis van de doeltaal, maar zijn vaak ook gespecialiseerd in bepaalde vakgebieden en zakelijke branches. Dat houdt in dat ze precies weten welke zakelijke terminologie er wel of niet gebruikt kan worden, iets wat vooral voor gespecialiseerde branches een must is. Verder begrijpen ze niet alleen de taal, maar ook de cultuur van het desbetreffende land. Door dit culturele inzicht kunnen ze vertalingen maken die taalkundig correct zijn en die cultureel passend zijn voor de doelgroep.

Denk niet alleen aan je website, maar ook aan belangrijke documenten

Wat goed is om te weten, is dat je niet alleen aan het laten vertalen van je website en sociale kanalen moet denken wanneer je gaat ondernemen in het buitenland. Wanneer je je bedrijf daadwerkelijk in het buitenland start, moet je daarnaast denken aan diverse belangrijke documenten en materialen die vertaald moeten worden. Denk alleen al aan je volledige ondernemingsplan waarin je beschrijft wat je zakelijke doel is, wat je niche is en welke plannen je hebt met je bedrijf in het buitenland. Dit plan wordt ook wel gezien als een leidraad van je onderneming.

Andere documenten die waarschijnlijk een vertaling nodig hebben, zijn juridische documenten en contracten. Contracten, overeenkomsten, wettelijke documentatie, algemene voorwaarden en je privacyvoorwaarden moeten stuk voor stuk op een professionele manier worden vertaald om mogelijke misverstanden en geschillen te voorkomen. Ook marketingmateriaal en financiële documenten, zoals budgetten, financiële prognoses en uiteindelijk jaarverslagen hebben een vertaling nodig.

Schakel vertaler in voor blogs of ga voor lokale schrijver

Waar je tot slot aan moet denken, is de zichtbaarheid en dus vindbaarheid van je website in Google. Ook in het buitenland wil je dat je potentiële klanten je vinden in de zoekmachines. Daarom moet je investeren in SEO, de zoekmachineoptimalisatie van je website. Dit geldt voor alle zoekmachines. Ook al is Google de meest gebruikte machine; er zijn nog allerlei andere zoekmachines die je in kunt stellen. Je moet ervoor zorgen dat je website of webshop dus ook in het buitenland goed vindbaar is. Schakel daarvoor een vertaler in die gespecialiseerd is in SEO in de desbetreffende taal.

Content is vandaag de dag nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO. Dat betekent dat het aan te raden is om een actieve blog (of andere vorm van contentmarketing) op je website te hebben waar je met regelmaat een nieuw artikel opzet. Hierbij gaat het om artikelen die foutloos zijn en dus geschreven moeten worden door iemand die de taal goed beheerst. Je kunt in dat geval een vertaler inschakelen die de bestaande blogs op de Nederlandse website zo goed als mogelijk vertaalt. Ook is het mogelijk om een lokale schrijver of een schrijver die de taal goed beheerst in te huren om nieuwe content voor de internationale website te schrijven. Succes!

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.

Blog

Je uren bijhouden doe je zo: 4 onmisbare tips voor je urenregistratie als ondernemer


Met onderstaande tips kom je als startende ondernemer minder snel financieel in de knoop


Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer
Starter
in beeld
Melanie Broekhuis
Liefdeskriebels
Lees meer