Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Praktische zaken om te regelen als je een bedrijf begint

Martijn Pennekamp
16 december 2021

Gefeliciteerd! Je komt net terug van een bezoek aan de Kamer van Koophandel. Je bent de trotse eigenaar van een bedrijf. Je hebt je strategie uitgedacht, je bent op zoek naar je eerste klanten of misschien heb je die al. Kortom je bent er helemaal klaar voor. Alleen, er zijn nog wel een aantal praktische zaken die je moet regelen als je net je eigen bedrijf bent begonnen.

Een zakelijke rekening openen

Een van de eerste dingen die je moet doen nadat je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel is het openen van een zakelijke rekening. Met een zakelijke bankrekening houd je een goed overzicht over je inkomsten en uitgaven. Hiermee voorkom je ook dat je zakelijke en privé-administratie door elkaar gaan lopen.

Regel je verzekeringen

Zelfstandig ondernemer zijn betekent ook dat je zelf verantwoordelijk bent voor het regelen van je verzekeringen. Een ziektekostenverzekering is voor iedere ondernemer verplichte kost. Daarnaast heb je als ondernemer geen recht op WW of een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Daarom kun je je apart laten verzekeren tegen ziekte, aansprakelijkheid of arbeidsongeschiktheid als je ondernemer bent, zodat je niet te maken krijgt met inkomensverlies mocht je langdurig ziek worden.

Zorg voor een overzichtelijke administratie

Dit is meestal niet het favoriete onderdeel van de meeste ondernemers. Toch is het een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering. Het opzetten van een goed onderhouden en overzichtelijke administratie is van het grootste belang voor het succes van je bedrijf. Ben je niet goed met administratie? Besteed dit dan uit. Ook het zoeken van een goede accountant die je advies kan geven over je belastingzaken en ieder jaar de jaarrekening opstelt is een belangrijke en noodzakelijke investering.

Bedrukken van bedrijfskleding

Het bedrukken van bedrijfskleding geeft een professionele uitstraling aan je bedrijf. Bedrukte bedrijfskleding valt op en het is gelijk te zien wie er bij je bedrijf horen. Je werknemers worden makkelijk herkend door klanten. Het is direct te zien wat hun functie is. Daarnaast creëer je ook gelijk meer naamsbekendheid voor je bedrijf doordat je bedrijfslogo of slogan overal te zien is. Het bedrukken van bedrijfskleding kun je laten doen door Textieldrukshop.nl. Je kunt hier kiezen uit verschillende modellen

Een website

Je website is een belangrijk informatiepunt voor je klanten en potentiële klanten. Je huidige klanten zullen op zoek gaan naar informatie. Bijvoorbeeld je openingstijden, het aanbod van je producten en diensten of de voorbereidingen die ze moeten treffen als je ze jouw bedrijf bezoeken. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de corona richtlijnen die gelden binnen jouw branche. Daarnaast kun je met een website ook nieuwe klanten trekken. Bijvoorbeeld door te adverteren of je website beter vindbaar te maken zodat deze verschijnt in Google als mensen op bepaalde steekwoorden zoeken. Je website is ook een belangrijk middel om te zorgen dat klanten makkelijk contact met je kunnen opnemen. Per telefoon of via het invullen van een contactformulier.

Een eigen bedrijfsruimte

Werk je met meerdere mensen? Of is er een andere reden waarom je niet vanuit huis kunt werken? Dan is het meestal al snel noodzaak om een passende bedrijfsruimte te vinden. Wat de ideale bedrijfsruimte is voor jou is natuurlijk afhankelijk van het soort bedrijf dat je bent begonnen. In sommige gevallen zul je alleen een bedrijfsruimte nodig hebben om je gereedschappen op te slaan, bijvoorbeeld als je een bedrijf in de bouw bent begonnen. In andere gevallen heb je gewoon veel ruimte nodig, maar is hoe de ruimte er uitziet van minder groot belang. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een sportschool begint. Wat voor ruimte je ook huurt, kijk goed naar de voorwaarden van het huurcontract.

Facturatie

Goed om te weten is dat je na ongeveer een week per post je btw-identificatienummer en je omzetbelastingnummer. Het btw-identificatienummer zet je op je facturen, je offertes en je website. Het omzetbelastingnummer gebruik je om je aangifte omzetbelasting te doen bij de Belastingdienst.

Voorkom schijnzelfstandigheid

Let erop dat je niet wordt aangemerkt worden als schijnzelfstandigheid. Dit gebeurt als je relatie met een opdrachtgever erg lijkt op loondienst. Dan kan de Belastingdienst bepalen dat er sprake is van een dienstverband. Je bent niet in loondienst als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Je bepaalt zelf hoe je je werkt doet, er is geen gezagsverhouding tussen u en de opdrachtgever.
  • Je kunt het werk ook door iemand anders laten doen.
  • Je krijgt geen loon. Er is sprake van loon als je vakantiegeld krijgt, of wordt doorbetaald bij ziekte.

Begin je voor jezelf dan zijn er een aantal praktische zaken waar je aan moet denken. Zorg ervoor dat deze dingen op orde zijn, dan maak je een vliegende start met je eigen bedrijf.

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.

Blog

Je uren bijhouden doe je zo: 4 onmisbare tips voor je urenregistratie als ondernemer


Met onderstaande tips kom je als startende ondernemer minder snel financieel in de knoop


Lees meer

Nieuws

Btw-vrijstelling? Bekijk vóór 2 december of de kleineondernemersregeling iets voor jou is

Wil je per 1 januari 2024 deelnemen aan de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan is het goed om nu een afweging te maken, want aanmelden voor het nieuwe jaar kan tot 2 december 2023.

Moneybird, het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers

Uit onderzoek van ZZP Expert Martijn Pennekamp is gebleken dat Moneybird momenteel het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers is.

Lees meer