Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Opdrachten vinden als zzp’er: 5 tips en tricks

Martijn Pennekamp
04 mei 2021

Het aantal bedrijven in Nederland neemt nog steeds toe. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat er in 2020 een toename was van 4%. Ook in tijden van een economische crisis zijn er dus nog altijd veel mensen die het aandurven om te starten als (zelfstandig) ondernemer. Een groeiend aantal bedrijven betekent ook toenemende concurrentie. Voor een opdracht zijn er immers nu meer kandidaten. Daarom is het goed om te weten hoe en waar je opdrachten kunt krijgen als zzp’er. In dit artikel lees je enkele tips.

1. Zichtbaarheid vergroten voor klanten

Een van de belangrijkste as[ecten van het ondernemerschap is zichtbaarheid. Potentiële klanten moeten je kunnen vinden. Dat lukt beter wanneer je zowel online als offline goed zichtbaar bent. Online doe je dat met een eigen website en je aanwezigheid op sociale media zoals Twitter en LinkedIn. Offline doe je dat door bijvoorbeeld je te laten interviewen door een (lokale) krant of een magazine.

Er zijn nog steeds veel mensen die een krant, zoals het Algemeen Dagblad of de Telegraaf, lezen. Wil je weten hoe andere ondernemers op die manier hun zichtbaarheid vergroten? Hier ontdek je een groot aanbod van proefabonnementen op kranten waar je regelmatig interessante interviews en stukken voorbij ziet komen. Gebruik dat als inspiratie voor je eigen zichtbaarheid.

2. Aan de slag met je online en offline netwerk

Zichtbaarheid gaat hand in hand met hoe je netwerk eruitziet. Vrienden en familie weten waarschijnlijk wel dat je een eigen onderneming begonnen bent; buiten die kring zul je aan de weg moeten timmeren. Ben je bijvoorbeeld een freelance tekstschrijver? Dan is het wel zo fijn dat de buurman van je oom en tante die een eigen bouwbedrijf heeft jou kent. Wanneer hij teksten nodig heeft voor zijn website of nieuwsbrief kan hij jou even bellen. Steek daarom veel tijd in je online en offline netwerk. Online kom je eenvoudig in contact met andere ondernemers en offline zijn er regelmatig netwerkborrels en -events waar je aanwezig kunt zijn.

3. Ontdek LinkedIn en wees daar actief

Waarschijnlijk weet je dat veel ondernemers actief zijn op LinkedIn? Met ondernemers bedoelen we mensen die zelf opdrachten aannemen, maar ook mensen die anderen zoeken voor een opdracht. Je kunt je voorstellen dat het heel handig is wanneer je je profiel op LinkedIn helemaal up to date hebt en je regelmatig een update plaatst over je werk.

Via LinkedIn kun je in direct contact komen met potentiële klanten en opdrachtgevers. Ook kun je ze daar op de hoogte van je werkzaamheden en oud contacten onderhouden met oude en nieuwe klanten. Wie weet wat daar uiteindelijk nog uit voort kan komen? Extra tip: er zijn verschillende zakelijke groepen te vinden op LinkedIn waaraan je kunt deelnemen.

4. Online marktplaatsen om opdrachten te vinden

Heb je bovenstaande punten voor elkaar, dan is het tijd om wat verder te kijken. Er bestaan vandaag de dag allerlei online marktplaatsen waar je als zzp’er opdrachten kunt vinden. Voor sommige marktplaatsen moet je betalen voor een lidmaatschap, anderen zijn weer gratis. Het grote voordeel van zo’n online marktplaats is dat je een eigen profiel aanmaakt waarin je je skills beschrijft. Potentiële opdrachtgevers zien dat profiel en kunnen op jou reageren. Natuurlijk is de kans groter dat het andersom eerder gebeurt, aangezien er veel concurrentie actief is op dit soort marktplaatsen. Maar laat dat gegeven niet tegenhouden, want wie niet waagt wie niet wint. Het kan nooit kwaad om ingeschreven te staan, helemaal niet als het een gratis platform betreft.

5. Laat je werk online zien aan (nieuwe) klanten

Natuurlijk is het aan te raden om een goede website te hebben met duidelijke informatie over wie je bent, wat je doet en hoe men jou kan bereiken. Wat echter absoluut niet mag ontbreken, is een overzicht van wat je eerder hebt gedaan. Vraag altijd aan opdrachtgevers of je iets van wat je hebt gemaakt of gedaan, mag delen op je website of via sociale media. Op die manier kunnen mensen die interesse hebben in een samenwerking met jou kijken wat je zoal kan en wat je stijl is.

Ben je net begonnen met ondernemen en heb je nog niet veel om te laten zien? Kijk dan of je zelf iets kunt creëren en kunt showen: een tekstschrijver kan teksten publiceren, een fotograaf kan vrije fotografie laten zien en een zzp timmerman kan zijn vakmanschap tonen met een eigen project.

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.

Nieuws

Btw-vrijstelling? Bekijk vóór 2 december of de kleineondernemersregeling iets voor jou is

Wil je per 1 januari 2024 deelnemen aan de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan is het goed om nu een afweging te maken, want aanmelden voor het nieuwe jaar kan tot 2 december 2023.

Moneybird, het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers

Uit onderzoek van ZZP Expert Martijn Pennekamp is gebleken dat Moneybird momenteel het meest gebruikte boekhoudprogramma onder (startende) ondernemers is.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer
Starter
in beeld
Melanie Broekhuis
Liefdeskriebels
Lees meer