Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

De beste styling tips voor mannen en vrouwen op kantoor

Martijn Pennekamp
22 december 2022

De een heeft er niet zoveel moeite mee, maar de ander staat elke dag weer twijfelend voor de kast. Wat trek ik vandaag weer naar kantoor aan? Waar de mannen vroeger standaard in een 3-delig pak de deur uit gingen. En vrouwen in een nette jurk. Is er tegenwoordig veel meer geoorloofd op de werkvloer. De tijden dat je alleen strak in pak op kantoor mocht verschijnen zijn allang voorbij. Toch zijn er nog altijd een aantal (ongeschreven) regels die gelden als kledingvoorschriften op kantoor. Hierin is het ene bedrijf natuurlijk het andere niet. Kledingvoorschriften kunnen dan ook per bedrijf compleet anders zijn. Waar het ene bedrijf de voorkeur heeft aan een nette blouse met nette zakelijke schoenen. Vindt het andere bedrijf een jeans en trui ook goed. In dit artikel gaan wij op zoek naar de beste styling tips voor mannen én vrouwen op de werkvloer.

Welke stijlen kun je dragen naar kantoor

Er zijn verschillende stijlen die gedragen worden op kantoor. De 3 meest voorkomende zetten wij voor jou op een rij:

  • Business casual. Deze stijl wil zeggen dat de traditionele zakelijke kleding gecombineerd wordt met een meer ontspannen stijl. Deze ontspannen stijl is nog altijd professioneel en geschikt voor een kantooromgeving. Voor heren zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een nette pantalon met heren mocassins, gecombineerd met een polo of blouse.
  • Casual. Bij het woord casual denk je misschien al snel aan eenvoudig of zelfs een tikkeltje slordig. Dat is echter natuurlijk niet de bedoeling op kantoor. Onder casual wordt ook verstaan; een goed passende jeans, overhemden of een blouse. Voor vrouwen betekent dit dat je ook nette platte schoenen kunnen dragen in plaats van oncomfortabele hakken. Wanneer een bedrijf geen streng dresscodebeleid heeft kunnen ook T-shirts of sneakers toegestaan zijn.
  • Smart-casual. Onder smart casual wordt een nette donkere jeans verstaan gecombineerd met een mooie blazer. Maar ook een bomberjack of overhemd met gewaagd patroon zijn smart-casual. Deze kledingstijl is gedurfd, maar evengoed netjes & professioneel.

Tips voor mannen op de werkvloer

  • Kleed je volgens de cultuur van het bedrijf. Het ene bedrijf is het andere niet en wat bij de buurman kan, kan bij jouw compleet anders zijn. Kijk wat past bij de cultuur van het  bedrijf en pas je kleding hierop aan.
  • Kies kleding die past bij je leeftijd. Misschien is een superhelden shirt niet helemaal geschikt voor een zakenman van 50 jaar. Zorg voor kleding die past bij jouw leeftijd.
  • Ga voor een overhemd. Met een overhemd zit je altijd goed!
  • Wil jij professioneel overkomen? Dan is een pak, ook in deze tijd nog altijd goed. Hoe donkerder de kleur van het pak, hoe formeler.
  • Kies een gedurfd design voor jouw stropdas. Altijd leuk om een twist toe te voegen aan een toch wel ‘stijf’ pak.
  • Je kunt je beter te netjes kleden dan te casual. Wat heb je liever? Dat mensen je aankijken omdat je er zo netjes op staat. Of dat er achter je rug om geroddeld wordt omdat je broek kapot is of je trui uit gelubberd is.

Tips voor vrouwen

  • Ga voor klassiek; denk aan een pantalon of rok gecombineerd met een nette blouse. Dat is altijd goed.
  • Zorg voor een goede persoonlijke verzorging. Jij bent het visitekaartje van het bedrijf. Zorg ervoor dat je een goede indruk achterlaat.
  • Kies de juiste tas, een tas maakt jouw outfit namelijk helemaal af. 
  • Wanneer je gaat voor een jeans, ga dan voor donkere kleuren. Die doen het altijd goed en hebben een nette uitstraling.

Wat kun je beter niet dragen naar kantoor

Gelukkig is er tegenwoordig genoeg te kiezen qua kleding voor op kantoor. Toch zijn er nog altijd een aantal items die je beter kunt vermijden op kantoor. Deze zetten wij voor jouw op een rijtje:

  • Vrijetijdskleding. Bewaar deze kleding zoals de naam al zegt voor je vrije tijd. Niemand zit te wachten op slobbertruien of uitgezakte broeken. 
  • Hoewel de ripped jeans misschien ontzettend populair is. Kun je deze beter in de kast laten hangen voor een vrije dag of leuk feestje. Vermijd kapotte, vale of vieze kleding.
  • Misschien ben je helemaal gek op die ene blouse, maar is hij eigenlijk net een tikkeltje te klein of te groot. Vermijd kleding die niet goed past.
  • Slippers. Slippers zijn onprofessioneel en de meeste mensen ervaren het als onprettig om tegen blote voeten aan te moeten kijken.
  • Let op het geurtje dat je kiest. Wanneer jouw parfum of aftershave te overheersend is kan dit als zeer onprettig ervaren worden door zowel klanten als collega’s.

Met deze tips verschijn jij komende week geheel in stijl op kantoor!

Martijn Pennekamp

Martijn Pennekamp is de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl, starten.nl en het ledenplatform Het Ondernemerscollectief. Volg hem via Twitter via @ikwordzzper of word fan van zijn Facebook pagina.

Blog

Je uren bijhouden doe je zo: 4 onmisbare tips voor je urenregistratie als ondernemer


Met onderstaande tips kom je als startende ondernemer minder snel financieel in de knoop


Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer